سوهان ، شیرینی سنتی

به گزارش وبلاگ دلند چت، سوهان یکی از مهم ترین سوغات شهر قم است و مورد استقبال بسیاری از گردشگران و زائران می باشد که قدمت پخت آن به زمان قاجار نسبت داده می گردد. در سال های 1290-1289 هجری قمری زمانی که حرم عقیق بارگاه مطهر حضرت معصومه (س) به خاتمه رسیده بود ، در مراسم افتتاحیه جهت پذیرایی شرکت کنندگان ، حلوای جدیدی تهیه

سوهان ، شیرینی سنتی

سوهان ، شیرینی سنتی

نویسنده :مهندس مسعود خبازی

تاریخچه

سوهان یکی از مهم ترین سوغات شهر قم است و مورد استقبال بسیاری از گردشگران و زائران می باشد که قدمت پخت آن به زمان قاجار نسبت داده می گردد. در سال های 1290-1289 هجری قمری زمانی که حرم عقیق بارگاه مطهر حضرت معصومه (س) به انتها رسیده بود ، در مراسم افتتاحیه جهت پذیرایی شرکت نمایندگان ، حلوای نوی تهیه شده بود . آن روز این شیرینی مورد استقبال افرادی که در مراسم شرکت داشتند نهاده شد . از جمله آنها یکی از مقامات بود که بعد از ناهار این شیرینی را میل نمود و به ذائقه اش خوش آمد . با توجه به گفته ها ، ایشان اسم کردند که این شیرینی همچون سوهان غذای مرا هضم کرد . از آن پس این حلوای نو به سوهان تغیر نام داد و بعد از آن فراوری و مصرف سوهان آغاز شد که در ابتدا مخصوص بزرگان و اشراف بود . در حال حاضر مسافرانی که از شهرهای مختلف جهت زیارت حضرت معصومه (س) به قم می آیند ،این محصول را خریداری می نمایند و به اسم سوغات به شهر خود می برند . اهالی قم هم در جشن ها و مجالس با این شیرینی از مهمانان پذیرایی می نمایند . این مقاله به اختصار ترکیبات ، روش تهیه و ویژگی های سوهان را بیان می نماید .

تعریف

سوهان یا سوهن به زبان هندی و اردو به معنی دلپذیر و مطبوع می باشد (فرهنگ تعیین) . سوهان نوعی شیرینی سنتی است که از پختن مخلوطی از آرد گندم ، مالت گندم ، شکر و روغن ساخته می گردد و دارای بافت بسیار فشرده و رنگ قهوه ای روشن می باشد .

روش تهیه

در روش سنتی ابتدا آرد را داخل پاتیل های بزرگی می ریزند و آن را با شکر و روغن مخلوط می نمایند و سپس جوانه گندم و زعفران را به آن می افزایند و خوب مخلوط می نمایند تا به قوام آید . سپس مواد را داخل پاتیل های کوچک می ریزند تا مرحله دوم پخت سوهان هم انجام گردد که در این مرحله ، نقش حرارت در پخت سوهان بسیار مؤثر است . پس از اتمام مرحله دوم پخت ، غنچه های سوهان گرفته می گردد و به شکل های مختلف در می آید . در تهیه بعضی سوهان ها (از جمله سوهان باقلوایی) از قالب (لوزی شکل) استفاده می گردد . در روش پخت صنعتی ، از نیروی دست و ماشین به طور همزمان استفاده می گردد .

خواص سوهان

سوهان انرژی زا بوده و عمده خاصیت سوهان در جوانه گندم آن نهفته است . جوانه گندم در ترکیب سوهان سبب تردی آن می گردد . جوانه گندم علاوه بر عناصر فسفر ، کلسیم و مهمیم ، سرشار از اسیدهای آمینه ضروری و حاوی ویتامین های گروه B,CوE می باشد .

انواع سوهان

انواع سوهان شامل گل نازک ، لقمه ای ، گزی و کادویی است که تفاوت آنها در شکل و نحوه قالب دادن می باشد . سوهان سنتی یا نوع ابتدایی آن به سوهان گل نازک معروف بوده است .

ترکیبات اصلی

ترکیبات اصلی سوهان شامل آرد مالت گندم (حداقل 2/5درصد) ، آرد گندم (مخصوص شیرینی و کیک) (حداکثر 31 درصد) ، شکر (حداقل 29 درصد) و روغن (حداقل 34 درصد) و آب می باشد . روغن مورد استفاده در تهیه سوهان می تواند روغن نباتی ، حیوانی و یا کره باشد .

مواد فرعی

مواد فرعی شامل مغز پسته و مغز بادام شیرین (حداقل 8 درصد) ، زعفران ، هل و گلاب به اندازه مورد احتیاج می باشد . بعلاوه استفاده از دارچین و یا سایر مواد معطر نماینده طبیعی مجاز است . افزودن هر نوع رنگ مصنوعی به منظور ایجاد رنگ در سوهان مجاز نمی باشد.

ویژگی ها

رنگ سوهان باید قهوه ای روشن و دارای عطر و طعم مخصوص به خود بوده و فاقد بوی تند ناشی از فساد و یا ماندگی باشد . سوهان مرغوب نباید به دندان بچسبد . هنگام عرضه ، سوهان های داخل قوطی باید به صورت کامل بوده و بیش از یک قطعه آن خرد نشده

باشد .

شرایط بسته بندی

سوهان آماده شده باید ابتدا در بسته های مناسب نظیر کاغذ مومی یا ورق های آلومینیومی و یا هر پوشش مناسب دیگر با اصول صحیح بهداشتی بسته بندی گردد و سپس در قوطی های فلزی استاندارد 500 گرمی ، 750 گرمی ، 1 و 5/1 کیلو گرمی قرار گیرد. قطعات سوهان در قوطی باید به وسیله کاغذهای مومی از یکدیگر و بعلاوه از قوطی فلزی جدا گردند .

موارد نشانه گذاری

موارد زیر باید بر روی بسته بندی سوهان درج شده باشند :

- نام و نوع سوهان

- نام تجاری

- نام و نشانی سازنده

- شماره مجوز وزارت بهداشت

- ریز مواد متشکله

-شرایط نگهداری

- تاریخ فراوری و انقضاء مصرف

- وزن خالص

منبع:دنیای تغذیه ش94

منبع: راسخون

به "سوهان ، شیرینی سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوهان ، شیرینی سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید