کامل ترین فهرست جایگزین مواد غذایی را اینجا بخوانید

به گزارش وبلاگ دلند چت، برای هرکس حداقل چند بار رخ داده است که به تمامی مواد اولیه مورد احتیاج یک رسپی دسترسی نداشته باشد. تهیه فهرست جایگزین مواد غذایی می تواند به شما برای جلوگیری از تکرار این اتفاق یاری کند. آشپزی و شیرینی پزی از لذتبخش ترین تفریح ها به شمار می آیند و پیداکردن رسپی های نو همواره هیجان انگیز است. همه چیز خوب پیش می رود تا وقتی که حین آماده سازی مواد اولیه به یک ماده غذایی کمیاب برخورد می کنیم و ممکن است از ادامه کار منصرف شویم.

کامل ترین فهرست جایگزین مواد غذایی را اینجا بخوانید

دلایل متعددی می تواند باعث احتیاج افراد به جایگزین کردن مواد اولیه رسپی ها باشد؛ برخی از مواد اولیه ممکن است در کشور یافت نشوند یا تنها در فصل خاصی وجود داشته باشند. گاهی ممکن است برای تهیه یک غذای خاص برنامه ریزی کنیم، اما زمان کافی برای خرید تمام مواد اولیه را نداشته باشیم. پیروی از رژیم های غذایی خاص، گیاهخواری، قیمت بالای یک ماده اولیه تعیین یا محدودیت های غذایی می توانند از دیگر دلایل اهمیت فهرست جایگزین مواد غذایی باشد.

داشتن فهرست جایگزین مواد غذایی برای کسانی که به تهیه غذاها و دسرهای متنوع علاقه دارند، اهمیت زیادی دارد. با تهیه این فهرست می توانید در وقت و هزینه ها صرفه جویی کنید و از نهایت لذت آشپزی بهره مند شوید. داشتن این فهرست حتی می تواند برای نزدیک ترشدن غذا به ذائقه شما مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله فهرست جایگزین مواد غذایی در آشپزی و شیرینی پزی با رویکردی دقیق مورد آنالیز قرار گرفته است. پیشنهاد می گردد تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فهرست جایگزین مواد در آشپزی و شیرینی پزی

تهیه فهرست جایگزین مواد غذایی یکی از مهمترین کارهایی ست که آشپزان حرفه ای انجام می دهند. ممکن است حذف یک ماده اولیه تعیین تاثیر نامطلوبی روی غذا داشته باشد و نتیجه تمام زحمات شما برای تهیه آن را از بین ببرد. با مراجعه به فهرست جایگزین مواد غذایی می توانید به جای حذف کردن یک ماده غذایی تعیین، آن را با ماده دیگری جایگزین کنید تا طعم و کیفیت مورد نظر شما حاصل گردد.

گاهی اوقات نام برخی از مواد به صورت مکرر در رسپی های مختلف تکرار می گردد. ممکن است به دلایل متفاوتی دسترسی به این مواد مشکل باشد یا شما به آن ماده تعیین آلرژی داشته باشید. در این حالت، گزینه جایگزین کردن آن ماده غذایی تعیین مطرح می گردد. در ادامه این مقاله فهرست جایگزین مواد غذایی رایج در رسپی های غذا و شیرینی آورده شده است.

جایگزین باترمیلک

در صدر فهرست جایگزین مواد غذایی، باتر میلک قرار گرفته است. باترمیلک یکی از پرتکرارترین مواد در رسپی های کیک و شیرینی محسوب می گردد. تهیه باترمیلک بسیار ساده است و چندین روش مختلف برای تهیه آن در منزل وجود دارد. باترمیلک در واقع یکی از محصولات جانبی کره است که از افزودن اسیدلاکتیک به شیر حاصل می گردد؛ بنابراین افزودن یک ماده غذایی با خاصیت اسیدی می تواند در تهیه باترمیلک خانگی استفاده گردد.

سرکه و آبلیمو برترین گزینه برای تهیه باترمیلک خانگی هستند؛ چرا که به راحتی در همه آشپزخانه ها وجود دارند. به ازای هر پیمانه شیر ولرم (240 میلی لیتر)، یک قاشق چای خوری (15 میلی لیتر) سرکه یا آبلیمو اضافه کنید. مواد را کاملا هم بزنید و سپس اجازه دهید ترکیب حاصل به مدت 5 الی 10 دقیقه استراحت کند؛ باترمیلک شما آماده شد!

جایگزین پودر کاسترد

پودر کاسترد یکی از مواد مهمی ست که باید در فهرست جایگزین مواد غذایی به آن اشاره کنیم. پودر کاسترد یکی از مواد پرکاربرد در تهیه شیرینی هاست و استفاده اصلی آن در پخت پیراشکی های کرم دار است. یکی از آسان ترین و در دسترس ترین جایگزین ها برای پودر کاسترد، پودینگ های وانیلی آماده است. این پودینگ ها به راحتی در سوپرمارکت ها پیدا می شوند.

برای تهیه پودینگ باید محتوای بسته را با 2 لیوان شیر سرد مخلوط و به مدت 2 دقیقه با همزن برقی میکس کنید. اضافه کردن کمی نشاسته ذرت و پنیر خامه ای به پودینگ، طعم و بافتی نزدیک به کرم کاسترد ایجاد می نماید. اگر طعم پودینگ را دوست ندارید، می توانید به سادگی با چند ماده اولیه ساده کاسترد خانگی درست کنید.

مواد لازم برای تهیه کاسترد خانگی

  • 2 پیمانه شیر
  • 50 گرم شکر
  • 3 عدد زرده تخم مرغ
  • 20 گرم آرد ذرت
  • نوک قاشق چای خوری پودر وانیل

با استفاده از مقادیر بالا می توان به میزان مصرف 4 نفر کاسترد تهیه کرد. تهیه مواد اولیه 10 دقیقه و پخت کاسترد 15 دقیقه زمان لازم دارد.

طرز تهیه کاسترد خانگی

  1. شیر را روی حرارت بگذارید و نصف شکر را با آن مخلوط کنید. درست قبل از به جوش آمدن شیر، آن را از روی حرارت بردارید.
  2. میزان به جای مانده از شکر را به همراه زرده های تخم مرغ با همزن بزنید تا یک کرم زردرنگ و یکنواخت حاصل گردد.
  3. آرد را الک کنید و به آرامی همراه شیر به مخلوط شکر و تخم مرغ بیفزایید. این ترکیب را بار دیگر با دور تند همزن بزنید.
  4. ترکیب را روی حرارت بگذارید و مرتب هم بزنید تا به غلظت مناسب و مشابه فرنی برسد.
  5. در آخرین لحظات، به کاسترد وانیل اضافه کنید تا عطر آن حفظ گردد.
  6. حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید تا کاسترد خنک گردد. از کاسترد خانگی می توانید در تهیه پیراشکی یا برای تزئین کیک بهره ببرید.

جایگزین کرم تارتار

کرم تارتار یکی از پراهمیت ترین موارد در فهرست جایگزین مواد غذایی است؛ چرا که پودر مخصوص این کرم کاربرد زیادی در قنادی ها دارد. استفاده اصلی کرم تارتار، پایدارکردن پف سفیده تخم مرغ است. کاربرد دیگر این کرم جلوگیری از ایجاد شکرک در شربت هاست.

در فهرست جایگزین مواد غذایی از نصف قاشق چای خوری آبلیمو یا سرکه به جای کرم تارتار استفاده می گردد. این کرم بیشتر مخصوص کیک هایی با روکش مرنگ است و حذف آن در کیک های خانگی هیچ مسئله ای ایجاد نمی نماید.

جایگزین خامه قنادی

یکی از سوال برانگیزترین مواد در فهرست جایگزین مواد غذایی، خامه قنادی ست. وجود خامه فرم گرفته برای تمام کیک ها و شیرینی های خامه ای الزامی ست. برای تهیه خامه فرم گرفته معمولا از پودر خامه یا خامه های قنادی شرکتی استفاده می گردد؛ با این حال اگر به این دو محصول دسترسی نداشتید، به راحتی می توانید از خامه صبحانه برای فیلینگ یا روکش کیک بهره ببرید.

برای تهیه خامه فرم گرفته خانگی تنها ضروری است به میزان مورد احتیاج خامه صبحانه پرچرب را با پودر قند مخلوط کنید. این ترکیب را در فریزر قرار دهید تا کاملا یخ بزند. سپس حدود 20 دقیقه با هم زن بزنید تا فرم بگیرد. در سرانجام کار می توانید کمی اسانس وانیل هم اضافه کنید تا طعمی مشابه خامه قنادی ایجاد گردد.

جایگزین شیره افرا

شیره افرا در فهرست جایگزین مواد غذایی بسیار پرتوجه خواهد بود؛ زیرا یافتن آن در بازار بسیار سخت است و قیمت بالایی دارد. شیره افرا یک شیرین نماینده طبیعی با عطری بی نظیر است که ترکیب آن با پنکیک برای صبحانه، چیزی شبیه جشن مزه هاست! شیره افرا یکی از پرطرفدارترین شیرین نماینده ها در تهیه اوتمیل های سالم برای وعده صبحانه محسوب می گردد.

ترکیب شکر قهوه ای با عسل، وانیل و آب جوش می تواند جایگزین شیره افرا در تهیه پنکیک و شیرینی باشد. از استویا هم می توان به عنوان یک شیرین نماینده طبیعی و جایگزین شیره افرا استفاده کرد.

جایگزین شربت ذرت

شربت ذرت ماده ای پرکاربرد در تهیه نبات، ژله و شیرینی جات است. از آن جا که ممکن است شربت ذرت به راحتی در دسترس نباشد، پرداختن به آن در فهرست جایگزین مواد غذایی خالی از لطف نیست.

در یک قابلمه یک فنجان آب و دو فنجان شکر بریزید و مدام هم بزنید. نوک قاشق چای خوری کرم تارتار و دو قاشق چای خوری آبلیمو به قابلمه در حال جوش اضافه کنید. وقتی شکر حل شد، حرارت را کم کنید تا یک شربت کاملا غلیظ به دست بیاید. این ترکیب می تواند جایگزین مناسبی برای شربت ذرت باشد.

جایگزین شیره خرما

شیره خرما یک شیرین نماینده طبیعی ست که در بسیاری از دسرهای سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است در منزل شیره خرما نداشته باشید یا طعم آن مورد پسند شما نباشد. شما می توانید از شیره انگور، شیره انجیر یا شیره توت بهره ببرید. یکی دیگر از پیشنهادها در فهرست جایگزین مواد غذایی، استفاده از ترکیب یک قاشق چای خوری عسل و 4/3 فنجان شکر قهوه ای به جای شیره خرماست.

جایگزین شکر قهوه ای

ملاس موجود در شکر قهوه ای از شکر سفید بیشتر است و به همین خاطر طعم متفاوتی دارد. شما می توانید به سادگی شکر قهوه ای را با شکر سفید جایگزین کنید. ترکیب شکر سفید با شیره خرما طعم نزدیک تری به شکر قهوه ای ایجاد می نماید.

جایگزین گردوی پکان

یکی از ساده ترین مواد در فهرست جایگزین مواد غذایی، گردوی پکان است؛ زیرا جایگزینی آن با گردوی معمولی تفاوت بسیار ناچیزی در طعم نهایی ایجاد می نماید. گردو پکان نسبت به گردوهای معمولی طعم لطیف تری دارد و برای مصارف شیرینی پزی مناسب تر است؛ با این حال یافتن پکان در بازار سخت است و پیشنهاد می گردد در رسپی از گردوی معمولی بهره ببرید.

جایگزین خامه ترش

نام خامه ترش در رسپی برخی از شیرینی ها و تعدادی از سوپ ها به چشم می خورد. اگر در منزل خامه ترش نداشتید، می توانید این محصول را با ترکیب ماست یونانی و آبلیمو جایگزین کنید. استفاده از باترمیلک یکی دیگر از پیشنهادها در فهرست جایگزین مواد غذایی به جای خامه ترش است. دوغ کفیر، کرم فرایش (Crème Fraîche) و پنیر کاتیج از دیگر جایگزین های خامه ترش در آشپزی و شیرینی پزی هستند.

جایگزین پنیر ماسکارپونه

پنیر ماسکارپونه پراستفاده ترین پنیر برای تهیه انواع شیرینی، کیک و دسر است. این پنیر بافت بسیار چرب اما منسجمی دارد که آن را به گزینه ای عالی برای تهیه چیزکیک و تیرامیسو تبدیل نموده است. پنیر ریکوتا طعم و بافتی نزدیک به ماسکارپونه دارد و مناسب ترین جایگزین آن محسوب می گردد. کرم فرانسوی فرایش و پنیرهای خامه ای پرچرب هم می توانند به عنوان جایگزین پنیر ماسکارپونه مورد استفاده قرار گیرند.

جایگزین سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک یکی از محبوب ترین سرکه ها در دنیا است که عطر و طعم آن بسیار دلپذیر است. از سرکه بالزامیک در تهیه انواع سس و مزه دارکردن گوشت و مرغ استفاده می گردد. سرکه بالزامیک یک چاشنی فوق العاده برای انواع سالاد به خصوص سالاد سزار است. در فهرست جایگزین مواد غذایی به جای یک قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک، از ترکیب یک قاشق غذاخوری سرکه قرمز به همراه نصف قاشق چای خوری شکر استفاده شده است.

جایگزین دوغ

دوغ ممکن است در طرز تهیه برخی غذاها و آش ها مورد استفاده قرار گیرد. اگر وقت کافی برای رفتن به سوپرمارکت را ندارید، می توانید به راحتی آن را با میزان برابر ماست (یا ترکیب آب و ماست) جایگزین کنید. در فهرست جایگزین مواد غذایی پیشنهاد می گردد به جای یک لیوان دوغ، از ترکیب یک لیوان شیر به همراه یک قاشق غذاخوری سرکه بهره ببرید.

جایگزین لبنیات

افراد وگان یا کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند، در تهیه غذا و شیرینی ها از لبنیات استفاده نمی نمایند. این روزها به سادگی در بازار انواع شیرها و پنیرهای غیرلبنی یافت می گردد که می توان از آن ها به عنوان جایگزین محصولات لبنی استفاده کرد. شیر سویا، شیر بادام، شیر نارگیل و شیر جو دوسر از محبوب ترین جایگزین ها برای شیر معمولی هستند. این شیرها را می توانید در منزل هم تهیه کنید و بر اساس ذائقه خود در رسپی های مختلف به کار ببرید.

جایگزین آب مرغ و آب گوشت

در زندگی های پرمشغله کنونی، صرفه جویی در زمان یک موضوع اساسی به شمار می رود. ممکن است وقت کافی برای خرید مرغ یا گوشت نداشته باشید یا دیروقت از سرکار به منزل بازگردید؛ در این مواقع فرصت کافی برای تهیه آب مرغ یا گوشت وجود ندارد. استفاده از عصاره های آماده سریع ترین جایگزین برای این مواد محسوب می شوند. برای استفاده از عصاره ها تنها ضروری است آن ها را با آب جوش مخلوط کنید و مراحل دیگر کاملا مشابه رسپی همیشگی ست.

جایگزین سس سویا

سس سویا محبوب ترین چاشنی شرق آسیاست که طعمی منحصربه فرد در غذا ایجاد می نماید. این سس طعمی شور و شیرین دارد که برای طعم دارکردن انواع گوشت و ماهی بسیار مناسب است. در صورتی که سس سویا در دسترس ندارید، می توانید از سس ورچستر یا تمبر هندی بهره ببرید. از ترکیب سرکه با میزان مساوی شکر و نمک هم به عنوان جایگزین این سس مشهور استفاده می گردد.

سخن سرانجامی

تهیه فهرست جایگزین مواد غذایی می تواند باعث صرفه جویی در وقت و هزینه گردد. با گردآوری این فهرست می توانید به سادگی با موادی که در دسترس دارید، به تهیه غذاها و دسرهای مورد علاقه خود بپردازید و رسپی های بین المللی را که مواد اولیه کمیابی دارند، با مواد موجود در بازار تهیه کنید.

به نظر شما جایگزینی مواد اصلی یک رسپی روی نتیجه نهایی چه تاثیری دارد؟ کدام یک از موارد معرفی شده در فهرست جایگزین مواد غذایی از نظر شما کاربردی تر است؟ فکر می کنید جای چه جایگزین هایی در این فهرست خالی مانده است؟ در جهت تکمیل این مقاله و افزایش آگاهی سایر کاربران، جایگزین های مد نظر خود را در بخش کامنت بنویسید.

منبع: اسنپ مارکت

به "کامل ترین فهرست جایگزین مواد غذایی را اینجا بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامل ترین فهرست جایگزین مواد غذایی را اینجا بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید