گنجینه هایی از هنر مدرن که در ایران مخفی مانده اند

به گزارش وبلاگ دلند چت، موزه هنرهای معاصر تهران، گنجینه ای پنهان از هنر مدرن را در خود جای داده است که شامل جامع ترین و مهم ترین گنجینه های هنر مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی می گردد.

گنجینه هایی از هنر مدرن که در ایران مخفی مانده اند

باوجودی که این سیاست ها هستند که نگرش مردم به کشورهای دیگر را شکل می دهند، اما این دیدگاه در اغلب مواقع بی پایه و اساس است. اگر لفاظی های سیاسی را کنار بگذارید، می بینید که مردم فرهنگ های مختلف کاملاً مشابه یکدیگر هستند و می توانند ازطریق رسانه های مختلف فرهنگی ازجمله هنر با هم رابطه برقرار نمایند. با بهترشدن روابط دولت های غربی و ایرانی طی چند دهه اخیر، آثار هنری این کشورها در کنار هم در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمده است.

مردم ایران و بعلاوه گردشگران در سال 2016 پیروز به بازدید از آثار با ارزش هنری ای شدند که برای حدود 40 سال در این موزه مخفی مانده بود. از میان این آثار معروف می توان به نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی از جکسون پولاک، Environs de Giverny از کلود مونه، سی ینا، نارنجی و سیاه روی قهوه ای تیره اثر مارک روتکو و دختری با طره گیسو اثر تولوز لوترک اشاره نمود. آثاری از فرانسیس بیکن، آلبرتو جاکومتی، فرانز کلاین و ویلم دکونینگ نیز بخشی از نمایشگاه فریده لاشایی تحت عنوان: به سمت وصف نشدنی، بودند.

جنبش هنر معاصر در ایران از حدود دهه 1320 و 1330 شروع شد، زمانی که طبقه میانه شکل گرفت و ارزش های غربی بیشتری وارد ایران شد و به تبع آن ایرانی ها مجبور شدند، هویت ملی خود را بازآفرینی نمایند. انقلاب سال 1357 تغییرات بیشتری در این هویت ایجاد کرد و بُعد اسلامی نیز به آن اضافه شد.

نمایشگاه سال 2016 در موزه هنرهای معاصر به نمایش آثار هنرمند ایرانی، فریده لاشایی، روی دیوارهای سفید در کنار آثار ملی و بین المللی از مجموعه دائمی موزه روی دیوارهای خاکستری پرداخته بود. این قطعات هنری جزو آثاری بودند که لاشایی تحت تأثیر آن ها توانست زبان هنری خود را خلق کند.

موزه هنرهای معاصر تهران حدود 1500 شاهکار هنر مدرن غرب را در خود جای داده است که بزرگ ترین گنجینه هنری در خارج از اروپا و آمریکای شمالی به شمار میرود که قبل از انقلاب جمع آوری شده اند. پس از انقلاب این آثار از روی دیوارها به زیرزمین این موزه منتقل شدند. در این زیرزمین مجموعه وسیعی از آثار وارهول، ون گوگ، پیکاسو، دگا، هاکنی، ویسلر و چاگال نگه داری می گردد و باغ مجسمه این موزه شامل مجسمه های آلبرتو جاکومتی و رنه مارگریت و ماکس ارنست است.

هرچند طی چند سال گذشته تعداد کمی از این آثار به صورت پراکنده در معرض نمایش قرار گرفته اند، ازجمله در نمایشگاه پاپ آرت سال 2012 که به آثار اندی وارهول، روی فاکس لیکتنستاین، جسپر جانز، دیوید هاکنی و... اختصاص داشت. بااین حال امید می رود که نمایش این آثار هنری در سال های آینده نیز ادامه یابد. هنر همواره نقش مهمی در جامعه ایرانی داشته است، به طوری که اهمیت زیبایی شناسی را می توان در پیروزیت های معماری و بیان شاعرانه مشاهده کرد؛ اما در سال های اخیر اهمیتی دوچندان پیدا نموده است.

گالری های هنری سراسر تهران هر آدینه آثار هنرمندان معاصر و نوظهور را به شکل نمایشگاه های انفرادی و گروهی در معرض نمایش قرار می دهند و به این ترتیب بازتماشامایندگان می توانند از روزهای مدرن ایران و هویت تازه ایرانی که همچنان تحت تأثیر غرب و شرق است، درک بهتری به دست آورند. درواقع هنر به عنوان پلی فرهنگی است که خارجی های ازطریق آن می توانند جامعه و مردم آن را درک نمایند. امکان خرید آثار هنری گالری ها وجود دارد، به طوری که طبق اعلام مالک نگارخانه لاله، در آخرین نمایشگاه این مجموعه چندین اثر به گردشگران خارجی فروخته شد؛ اما آثار موزه هنرهای معاصر تهران فروشی نیستند و باوجود پیشنهاداتی که برای تعدادی آثار خاص دریافت نموده است، در ایران باقی خواهند ماند.

وجود همین آثار هنری به تنهایی علت خوبی برای سفر خارجی ها به ایران به شمار میرود، هرچند که گوشه گوشه این کشور، تماشای و مجذوب کننده است. تمامی گردشگرانی که به تهران سفر می نمایند، دوست دارند علاوه بر بازدید از جاهای تماشای تهران، به تماشا این موزه نیز بروند. (موزه هنرهای معاصر تهران به علت بازسازی تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود).

برای سفر به تهران می توانید برترین تورهای تهرانگردی را در وبلاگ دلند چت بیابید. جستجوی آسان، مقایسه قیمت و انتخاب مقرون به صرفه ترین گزینه از امکاناتی است که در این بخش خواهید یافت.

منبع: کجارو / theculturetrip.com

به "گنجینه هایی از هنر مدرن که در ایران مخفی مانده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنجینه هایی از هنر مدرن که در ایران مخفی مانده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید