مشکل صدور سیمکارت برای اتباع خارجی حل می گردد

به گزارش وبلاگ دلند چت، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، جزئیات رسیدگی به مشکل صدور سیمکارت برای اتباع خارجی را تشریح کرد و گفت: مشکل صدور سیمکارت برای اتباع خارجی حل می گردد.

مشکل صدور سیمکارت برای اتباع خارجی حل می گردد

حدود دو هفته قبل فرشته حسینی بازیگر افغانستانی سینمای ایران در واکنش به ثبت نشدن سیمکارت برای مادرش، پستی را در اینستاگرام خود منتشر کرد.

پس از انتشار این خبر، وزیر ارتباطات موضوع را پیگیری و به روال معمول آن را در صفحه خود به اشتراک گذاشت. محمدجواد آذری جهرمی در پست اینستاگرامی خود اعلام نمود: موضوع را آنالیز کردم؛ هیچ محدودیتی برای واگذاری سیم کارت به مهاجرینی که دارای مدارک اقامتی معتبر باشند، وجود ندارد. برای واگذاری سیم کارت به مادر این بازیگر، هیچ استعلامی از سامانه احراز هویت سازمان تنظیم مقررات نشده است.

آذری جهرمی افزوده است، این بدان معناست که دفتر خدمات ارتباطی، از وظایف خود تخطی نموده که به او گفته اند سیم کارت به شما نمی دهند تا چند تومان پول بیشتر بگیرند و نقره داغش نمایند. انصافا، بی وجدانی است. به سازمان تنظیم مقررات دستور دادم که اولا دفتر متخلف شناسایی، برخورد قانونی با ایشان، به عمل آید. در سامانه 195 هم امکان ثبت شکایات اتباع سایر کشورها از دفاتر خدماتی فراهم آید.

پس از این صحبت ها و اخباری که در حوزه صدور سیمکارت به اتباع خارجی مطرح شد، افراد برای دریافت سیمکارت به دفاتر پیشخوان مراجعه کردند و از این رفت وآمدها فیلمی منتشر شد که نشان می دهد این مشکل هنوز به طور قطعی حل نشده است. خبرنگار مالی ایرنا با حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، درباره ساز و کار صدور سیمکارت و چرایی خودداری دفاتر پیشخوان از صدور کارت گفت وگو نموده که در ادامه می خوانید.

مشکل اصلی برای صدور سیمکارت برای افغانستانی ها چه بود و از چه زمانی شروع شد؟

اصلی ترین موضوعی که برای صدور سیمکارت باید توسط دفاتر پیشخوان موردآنالیز قرار بگیرد، احزار هویت است. این مسئله برای اتباع داخلی و خارجی یکسان است. احراز هویت اتباع داخلی به وسیله ثبت احوال استعلام می گردد اما اتباع خارجی چند روش دارند.

کسانی که قصد دارند بر اساس گذرنامه سیمکارت دریافت نمایند، باید به وسیله نیروی انتظامی استعلام شوند و عده ای دیگر مانند برادران و خواهران افغانستانی ما یک راه های شناسایی به نام کد آمایش دارند که از یک سامانه پژواک استعلام می گردد.

پس مشکل اصلی احراز هویت است که انجام نمی گردد؟

آنالیز های ما نشان می دهد که الآن شرایط بهتر شده اما مشکل اصلی این است که زمان استعلام، سامانه پژواک دچار مشکل می گردد؛ اما این تمام دلیل نیست. دفاتر هم این موضوع را دستاویزی قرار داده اند تا کاری که وظیفه شان است را انجام ندهند. خیلی ها در پاسخ به مشتری می گویند نمی توانیم وارد سایت شویم، این در حالی است که پس از آنالیز تعیین می گردد آن ها هیچ استعلامی انجام نداده اند.

چرا این کار را انجام نمی دهند؟ بالاخره این شغل شان است و بابت همین خدمات پول دریافت می نمایند؟

بله در حقیقت به این شکل است، اما زمانی که فرد نتواند با کد خودش سیمکارت بگیرد، محتمل است بعضی از دفاتر بتوانند سیم کارت غیرمجازی که به اسم دیگران فعال شده را به آن ها گران تر بفروشند. این کار امکان پذیر است و تخلفات این حوزه در حال آنالیز است.

ثبت شکایات در سامانه 195 به چه صورت است، دراین باره شکایتی به ثبت رسیده است؟

بله شکایت ها در حال ثبت و آنالیز است. البته با انتشار این خبر متوجه شدیم سامانه ما نیز دارای مسئله ای است که باید آن را رفع کنیم. زمانی که اشخاص شکایت خود را در سامانه 195 به ثبت می رسانند باید شماره سیمکارتی را بدهند که به واسطه آن رمز یک بار مصرف برای شان ارسال گردد. به همین دلیل فردی که سیم کارت ندارد عملاً نمی تواند در این سامانه شکایتی را به ثبت برساند. در حال رفع کردن باگ سامانه هستیم تا اتباع در صورت تخلف دفاتر پیشخوان یا مسائل مربوط به صدور سیمکارت، بتوانند آن را ثبت نمایند.

اقدامات دیگری که در این زمینه اجرا شده، چیست؟

اپراتور ایرانسل در بسیاری از دفاتر سرویس خود را به اتباع نمی داد، به آن ها تذکر دادیم تا دوباره سرویس خود را فعال نمایند که ظرف همین چند روز خدمت رسانی و ارائه سرویس بهتر شده است. به سامانه استعلام پژواک هم اعلام نمودیم که اگر مشکل احراز هویت شان به دلیل کمبود ظرفیت و زیرساخت است، به ما اعلام کند تا امکانات لازم را در اختیارشان قرار بدهیم.

دفاتر پیشخوان می گویند تا سال گذشته چنین مسئله ای وجود نداشته و مدتی است که نمی توانند سیمکارتی به نام اتباع خارجی ثبت نمایند؟

در گذشته شاید به هر دلیلی آن ها استعلام را انجام نمی دادند، از زمانی که استعلام و احراز هویت به وسیله سامانه تعریف شده، این مسائل کمی بیشتر شده است. البته حتماً این موارد را حل خواهیم کرد تا اتباع نیز بتوانند بر اساس مصوبات تنظیم مقررات تا سه سیمکارت به نام خودشان ثبت و دریافت نمایند.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "مشکل صدور سیمکارت برای اتباع خارجی حل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل صدور سیمکارت برای اتباع خارجی حل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید