رشد 4.5برابری موزه های خصوصی در 8سال، افتتاح 6 موزه استانی در سال 1400

به گزارش وبلاگ دلند چت، معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به رشد 4.5 برابری موزه های خصوصی در دولت تدبیر و امید گفت: مطابق با برنامه ریزی ها موزه مفاخر فارس و چهار موزه در استان خراسان رضوی و یک موزه در شهر سرخه استان سمنان در امسال افتتاح می گردد.

رشد 4.5برابری موزه های خصوصی در 8سال، افتتاح 6 موزه استانی در سال 1400

ایرنا: موزه ها به عنوان محلی برای نگهداری اشیا تاریخی و میراث فرهنگی منقول یکی از شاخصه های ارزیابی و محصول توسعه هستند؛ به همین دلیل در ارزیابی ها کمیت و کیفیت موزه ها در رده های نخست جدول قرار دارند؛ در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر تشکیل موزه های تخصصی در حوزه میراث فرهنگی، وزارتخانه ها و دستگاه هایی مانند نفت، ارتباطات، کشاورزی و شهرداری ها هم به عرصه موزه سازی وارد شدند از طرفی بسیاری از علاقه مندان هم موزه ها و مجموعه های خصوصی راه اندازی کردند.

کارشناسان معتقدند با توجه به ظرفیت های متنوع و مختلف داخلی، ایران می تواند در عرصه های بسیاری در دنیا از جمله نفت و گاز، معدن، دانش و علوم، و همچنین امور دفاعی در دنیا حضور پیدا کند، اما بی تردید در عرصه میراث فرهنگی و هنرهای سنتی و صنایع دستی بازیگر اصلی و بدون رقیب در منطقه و دنیا است؛ این شایستگی به جز آثار و مقاله های علمی، از شگفتی و تحسین بازدیدنمایندگان خارجی موزه ها وقتی به ایران سفر می نمایند و چه زمانی که اشیاء تاریخی مربوط به فرهنگ و تمدن ایران را در موزه های دنیا می بینند، مشهود است.

همین علاقه در تمام یک قرن گذشته برای دیدن آثار تمدن ایرانی و حجم آثار تاریخی کشف شده در کاوش ها در کشور نشان می دهد برای حفاظت همچنین نمایش این آثار، علاوه بر مشارکت سایر سازمان های دولتی برای احداث موزه های اختصاصی و منطقه ای، بخش خصوصی هم می تواند برای سرمایه گذاری و توسعه موزه های مشارکتی و خصوصی وارد عرصه موزه سازی و مجموعه داری گردد.

رشد 4.5 برابری موزه های خصوصی در دولت تدبیر و امید

محمدحسن طالبیان در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره شرایط موزه های کشور گفت: راه اندازی موزه های فعال (وابسته، سایر ارگان ها و نهادهای دولتی،مشارکتی و خصوصی)، حفاظت و بازسازی اشیاء فرهنگی، تاریخی (در بخش دولتی، خصوصی)، سامان دهی و مستندنگاری اشیاء فرهنگی، تاریخی (در بخش دولتی و خصوصی) و تجهیز موزه ها به سیستم های الکترونیکی از برنامه های شاخص اداره کل موزه ها در دولت دوازدهم مطابق با موارد و عناوین قید شده در برنامه ششم توسعه کشور است.

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه تا به امروز 745 موزه در کشور راه اندازی شده و فعالیت می نماید، گفت: در دولت دوازدهم تعداد 183 موزه راه اندازی شده که از این تعداد 16 موزه وابسته،73 موزه برای سایر نهادها و ارگان های دولتی، 89 موزه خصوصی و 5 موزه مشارکتی هستند، که رشد چشمگیری نسبت به گذشته داشته است.

بیشتر بخوانید:

636 هزار قلم شیء از اموال منقول فرهنگی تاریخی سامان دهی و مستندسازی شده است که تعداد 93هزار آن مربوط به سال 1399 است، همچنین 33 هزار و 834 قلم شیء در دولت دوازدهم حفاظت و بازسازی شده است؛ از طرفی اداره کل موزه با همکاری مرکز فناوری اطلاعات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همه موزه های کشور به سیستم فروش الکترونیکی بلیت مجهز شده که در دوران کرونا به فروش اینترنتی و زمان بندی شده برای بازدید بسیار یاری کرد.

معاون میراث فرهنگی کشور حمایت از بخش خصوصی برای ایجاد و توسعه موزه را از سیاست ها و رویکردهای دولت تدبیر و امید دانست و گفت: از ابتدای دولت یازدهم این رویکرد شکل گرفت که موزه ها را به بخش خصوصی سوق داده شوند، در سال 1392 تعداد 40 موزه خصوصی فعال بود و در حال حاضر به 171 موزه فعال خصوصی ارتقاء یافته است.

وی اعلام کرد: علاوه بر حمایت های کارشناسی، حمایت هایی در زمینه تجهیز و ارتقاء سطح کیفی موزه های خصوصی در این سال ها اجرا شده و در کنار آن نیز وام های بلاعوض و و کم بهره به موزه های خصوصی اختصاص یافته است.

افتتاح 6 موزه و تکمیل سه موزه استانی در سال 1400

طالبیان درباره اهداف و برنامه های معاونت میراث فرهنگی کشور در سال 1400 گفت: مطابق با برنامه ریزی هایی که اجرا شده 4 موزه در استان خراسان رضوی شامل: موزه آب در گناباد، موزه بجستان، موزه نسخ خطی در تایباد، موزه مردم شناسی در بردسکن افتتاح می گردد.

معاون میراث فرهنگی کشور اضافه کرد: سال جاری علاوه بر افتتاح موزه مفاخر فارس و یک موزه در شهر سرخه در استان سمنان، موزه استانی یاسوج و مخزن امن قم و هچنین فاز اول ساختمان موزه منطقه ای خوزستان نیز تکمیل می گردد.

بیشتر بخوانید:

بازسازی 1500 شی، ثبت ملی510 اثر فرهنگی، تاریخی و طبیعی

طالبیان حفاظت و بازسازی 1500 قلم شیء فرهنگی تاریخی را از دیگر برنامه های معاونت میراث فرهنگی کشور مطرح کرد و اضافه کرد: بر اساس پرونده های تشکیل شده، ثبت 150 اثر ناملموس،180 اثر تاریخی فرهنگی غیرمنقول، 80 اثر طبیعی و 100 اثر منقول در فهرست آثار ملی و آثار واجد ارزش تاریخی فرهنگی در دستور کار واقع شده است و 50 اثر در حوزه ثبت آثار و مستندسازی و اسکن پرونده های حریم کشور، معین حریم می گردد.

معاون میراث فرهنگی درباره پرونده های ثبت دنیای آثار گفت: در صورت برگزاری اجلاس سالانه یونسکو، دو پرونده پیشنهادی ایران میراث فرهنگی تاریخی راه آهن سراسری ایران و منظر فرهنگی اوارامانات (هورامانات) در تیرماه 1400 مطرح خواهد شد. همچنین 2 پرونده میراث فرهنگی ناملموس به دبیرخانه یونسکو برای ثبت در فهرست میراث دنیای یونسکو نیز تدوین و ارسال شده است.

انتشار کتاب میراث فرهنگی ناملموس ایران برای نخستین بار

معاون میراث فرهنگی کشور توضیح داد: یکی از مهمترین اقدامات این حوزه که با هدف معرفی و دردسترس قرار دادن اطلاعات این حوزه جهت علاقه مندان اجرا شده چاپ اطلاعات پرونده های ثبت شده در فهرست آثار ملی، چاپ کتاب در سه حوزه آثار تاریخی غیر منقول، میراث فرهنگی ناملموس، میراث طبیعی و همچنین کتاب اطلاعات حرائم مصوب آثار تاریخی فرهنگی است که در دست اقدام است.

در حوزه فناوری های نوین نیز ورود اطلاعات در نرم افزار جام در حال بارگذاری است و تا کنون تمام اطلاعات حوزه ثبت و حریم در سامانه به ثبت رسیده است که به دلیل محدودیت های حفاظتی، دسترسی آن عام نیست.

بیشتر بخوانید:

طالبیان با اشاره تنوع و تعدد آثار ثبت شده ملی گفت: سال جاری علاوه بر انتشار جلد دوم کتاب آثار تاریخی فرهنگی ثبت شده ملی و جلد دوم کتاب میراث طبیعی ثبت شده ملی، کتاب اطلاعات و نمونه حرایم آثار ملّی کشور در فهرست آثار ملّی کشور و کتاب میراث فرهنگی ناملموس ایران برای نخستین بارمنتشر می گردد.

مشارکت 80 درصدی مردم در بازسازی بناها

طالبیان با اشاره به برنامه های حفظ و احیا و بازسازی بناهای تاریخی با مشارکت مردم و بخش خصوصی گفت: مشارکت مردم در بخش بازسازی بناهای تاریخی در چهار سال گذشته از حدود 20 درصد به 80 درصد افزایش یافته است.

معاون میراث فرهنگی کشور اضافه کرد: سال جاری علاوه بر تهیه و تدوین نقشه ها و جزئیات اجرایی فهرست بهاء واحد پایه رشته بازسازی بناهای تاریخی و معماری سنتی با همکاری سازمان برنامه و بودجه در هفته میراث فرهنگی، کتابچه مقررات ارتقای کیفیت، توسعه فناوری و استاندارد سازی مصالح سنتی در بازسازی شامل: گچ سنتی، آجر،کاشی سنتی و خشت باهمکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی و فهرست و اطلاعات معماران، استادکاران و کارگاه های تهیه مصالح سنتی تهیه و تدوین می گردد.

منبع: توریسم آنلاین

به "رشد 4.5برابری موزه های خصوصی در 8سال، افتتاح 6 موزه استانی در سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 4.5برابری موزه های خصوصی در 8سال، افتتاح 6 موزه استانی در سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید