حجم مبادلات تجاری ایران و آمریکا سال جاری چقدر بوده است؟

به گزارش وبلاگ دلند چت، ایران و آمریکا در امسال حدود 83 میلیون دلار تبادل تجارت داشته اند که سهم واردات از این کشور بسیار بیشتر از صادرات به آن است ولی در مجموع تجارت اجرا شده در مقابل حجم تجارت خارجی ایران قابل توجه نیست.

حجم مبادلات تجاری ایران و آمریکا سال جاری چقدر بوده است؟

آنالیز شرایط تجارت خارجی کشور در آمار گمرک نشان می دهد که در 10ماهه امسال در مجموع حدود 133.6 میلیون تن کالا به ارزش 80 میلیارد و 236 میلیون دلاری برای تبادل تجاری ایران و سایر کشورها ثبت شده و گمرک ایران این طور پیش بینی نموده بود که این رقم تا سرانجام سال به حدود 98 میلیارد دلار برسد.

از مجموع تجارت اجرا شده در این مدت حدود 38.8میلیارد دلار به صادرات و بیش از 41.4 میلیارد دلار به واردات اختصاص داشت است.

اما در بین کشورهای طرف تجارت خارجی ایران اینکه سهم آمریکا چقدر است، از گمرک ایران مورد آنالیز نهاده شد و لطیفی- سخنگوی گمرک - در این رابطه توضیحاتی به ایسنا ارائه کرد.

تجارت 83 میلیون دلاری ایران و آمریکا

بر اساس این گزارش در 10 ماهه امسال مجموع تجارت ایران و آمریکا حدود 83 میلیون دلار به وزن نزدیک به 15 هزار تن بوده است.

افزایش 3 برابری صادرات

در دوره مورد آنالیز 215 تن به ارزش 251.1 هزار دلار کالا از ایران به آمریکا صادر شده است، در حالی که در 10 ماهه پارسال حجم صادرات 17.3 تن به ارزش 85.3 هزار دلار بوده و بیانگر رشد حدود سه برابری است.

از اقلام صادراتی ایران به آمریکا می توان به لبنیاتی مانند دوغ، خامه و پنیر و یا در سایر اقلام به زعفران، مربا، عرقیات سنتی، صنایع خاتم کاری، کتاب، کف پوش، چادر و بعضی آلات موسیقی اشاره نمود.

455 هزار دلار گوشی از آمریکا به ایران آمد

اما در بخش واردات در امسال تا سرانجام دی ماه حدود 14.5 هزار تن به ارزش 82.6 میلیون دلار اجرا شده است که این رقم در 10 ماهه سال گذشته حدود 14.4 هزار تن به ارزش 64.7 میلیون دلار بوده که نشان دهنده رشد حدود 23 درصدی ارزش واردات از آمریکا است.

در بین اقلام وارداتی ایران از آمریکا نیز می توان به ورود حدود یک تن گوشی به ارزش بیش از 455 هزار دلار اشاره نمود که مستقیم از این کشور وارد ایران شده است، این در حالی است که گوشی های آمریکایی از سایر کشورها نیز به ایران وارد می گردد.

سایر کالاهای وارداتی نیز عمدتا اقلام پزشکی و تجهیزات مربوطه بوده و یا در مواردی گاو نر مولد، قزل آلا برای پرورش و بذر سبزیجات نیز ثبت شده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "حجم مبادلات تجاری ایران و آمریکا سال جاری چقدر بوده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حجم مبادلات تجاری ایران و آمریکا سال جاری چقدر بوده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید