ترکیبی امیدبخش برای کاهش حرکات غیر ارادی مبتلایان به پارکینسون

به گزارش وبلاگ دلند چت، محققان موسسه زیست پزشکی تگزاس در مطالعه ای تازه دارویی امیدبخش برای کاهش حرکات غیر ارادی ماهیچه ها موسوم به دیسکینزی (dyskinesia) یافتند این عارضه در افراد مبتلا به پارکینسون به وجود می آید.

ترکیبی امیدبخش برای کاهش حرکات غیر ارادی مبتلایان به پارکینسون

به گزارش وبلاگ دلند چت و به نقل از مدیکال اکسپرس، این مولکول کوچک که PD13R نام دارد تا بیش از 85 درصد دیسکینزی را در مدل های حیوانی کاهش داد علاوه بر آن حیواناتی که این ترکیب را مصرف نموده بودند در برابر گروهی که داروهای مخصوص پارکینسون دریافت نموده بودند، خواب بهتری داشتند.

نتایج این مطالعه در مجله Experimental Neurology به چاپ رسیده است.

دیسکینزی یکی از عوارض جانبی شایع در بیماران مبتلا به پارکینسون است. این مشکل در نتیجه بیماری بروز پیدا نمی نماید بلکه حدود پنج سال پس از مصرف داروی لوودوپا (levodopa) که داروی اصلی برای بازگرداندن تعادل بیمار، کاهش لرزش و کنترل سایر مسائل حرکتی است، ظاهر می گردد.

مارسل دادی (Marcel Daadi)، محقق اصلی این مقاله می گوید: لوودوپا داروی فوق العاده ای است و مانند جادو عمل می نماید اما عوارض جانبی دارد. اگر ما بتوانیم این عوارض جانبی را از بین ببریم می توان زندگی بیماران مبتلا به پارکینسون را متحول کرد.

طراحی یک دارو برای پارکینسون و عوارض جانبی آن کار دشواری است زیرا این یک بیماری پیش رونده است که با بدتر شدن شرایط نورون ها و درگیری انتقال دهنده عصبی دوپامین همراه است. به طور کلی پنج گیرنده دوپامین وجود دارد که علیرغم عملکرد متفاوت ساختارهای بسیار مشابهی دارند. یافتن ترکیبی که تنها بر گیرنده مورد نظر اثر بگذارد چالش اصلی است.

دادی برای یافتن ترکیبی که تنها به گیرنده مورد نظر یعنی گیرنده دوپامین 3 (D3) متصل گردد، به همکاری با موسسه تحقیقاتی Southwest پرداخت. نرم افزار کشف دارو رودیوم (Rhodium) مولکول PD13R را به عنوان یک گزینه احتمالی مناسب شناسایی کرد.

دادی برای سنتز این ترکیب با شیمی دان دانشگاه تمپل که در حاضر بر روی این گروه از ترکیبات به علت خواص ضد روان پریشی کار می نماید، تماس گرفت.

او و تیمش در تگزاس آنالیز کردند که این ترکیب تا چه میزان گیرنده دوپامین 3 را در مقایسه با سایر گیرنده ها مورد هدف قرار می دهد. آن ها دریافتند که اثر آن بر گیرنده دوپامین 3 بیشتر از دوپامین 2 است. دوپامین 2 شبیه ترین ساختار را به دوپامین 3 دارد.

آن ها سپس PD13R را بر روی جانور مارموست (marmoset) آزمایش کردند. حیوانات نیز مانند انسان پس از دریافت لوودوپا دچار دیسکینزی شدند و با شروع درمان از طریق لوودوپا این عارضه به شدت کاهش یافت.

به این حیوانات نظارت گر فعالیت وصل شد. زمانی که تحت درمان PD13R قرار داشتند فعالیت آن ها در طول شب کم بود. در مقابل زمانی که داروی دیگری که برای دیسکینزی تجویز می گردد و به صورت تجاری وجود دارد به آن ها داده شد فعالیت آن ها در هنگام شب به طور قابل توجهی بیشتر بود. این نشان دهنده اثربخشی PD13R است.

دادی و گروهش پیش از شروع آزمایشات بالینی باید به مطالعات بیشتر که برای سازمان غذا و دارو احتیاج است بپردازند. او می گوید: من امیدوارم که طی دو سال آینده این دارو را وارد فاز اول آزمایشات بالینی کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ترکیبی امیدبخش برای کاهش حرکات غیر ارادی مبتلایان به پارکینسون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیبی امیدبخش برای کاهش حرکات غیر ارادی مبتلایان به پارکینسون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید