بیعانه، ترفندی که کهنه نمی گردد
به گزارش وبلاگ دلند چت، خرید آنلاین مزایای زیادی دارد و متناسب با زندگی امروز ماست. صرفه جویی در وقت، کاهش ترافیک، حق انتخاب بیشتر، تنها تعدادی از مزایای بی شمار خرید آنلاین به حساب می آیند؛ اما از آنجایی که هر پدیده ای اشکالاتی به همراه دارد، بهتر است مثل هر چیز دیگری در این رابطه هم مهارت های لازم را بیاموزیم تا خرید لذت بخش تری داشته باشیم.

یکی از مواردی که ممکن است خرید آنلاین را برایمان به تجربه ای ناخوشایند، بدل کند، ضرر اقتصادی و یا روبرو شدن با کلاهبرداران احتاقتصادی است. از آنجایی که در خرید آنلاین نمی توانیم کالایی را که انتخاب می کنیم از نزدیک ببینیم و قرارداد فیزیکی هم بین فروشنده و خریدار وجود ندارد، باید دقت بیشتری در خرید داشته باشیم و دانش مان را از خرید آنلاین و روش های کلاه برداری بالا ببریم.
کلاهبرداران را بشناسیم
درست است که کلاهبرداری در فضای مجازی روزبه روز هوشمندتر می گردد اما مواردی هم است که بیشتر در بین کلاهبرداران مرسوم است و تکرار می گردد. یکی از معمول ترین این روش ها ارائه قیمت نامتناسب نسبت به کالا یا خدماتی است، فروشنده ادعا می نماید. به طور مثال فروشنده تصویری از یک کالا ارائه می دهد و قیمتی را بسیار پایینتر از چیزی که در بازار موجود است، مشخص می نماید. این فروشنده ها اغلب ادعا می نمایند که کالای موجود در حال اتمام است و در صورت عدم دریافت بیعانه، کالا را به مشتری دیگری خواهند داد. این ترفند تکراری اما کاربردی مشتری را ترغیب به پرداخت بیعانه برای کالایی می نماید که هیچگاه دریافت نخواهد کرد. بنابراین در صورت روبروه با چنین شرایطی بهتر است دقت عمل را بالا ببریم و علت پایین بودن کالا یا خدمات را جویا شویم چرا که یک خرید مطمئن با قیمت منطقی بهتر از پرداخت هزینه در برابر هیچ است.
خرید امن
خرید از فروشگاه های آنلاینی که اعتبارشان ثابت شده است و دارای نماد الکترونیکی هستند می تواند کم خطرتر از سایر فروشگاه ها باشد. هرچند در صورت خرید از فروشگاه های معتبر که ضمانت تعویض کالا در صورت نارضایتی را هم در خدماتشان داردند، فرایند تعویض کالا می تواند بسیار وقت گیر و فرسایشی باشد و اما راهکار چیست؟
مطمئن ترین راهی که می توانیم خریدمان را به خرید کم خطر تبدیل کنیم. پرداخت وجه در صورت دریافت کالا است. پرداخت بیعانه و تحویل نگرفتن کالا در خرید های اینترنتی یکی از مهمترین مشکلاتی است که بسیاری از کاربران با آن روبرو هستند. راهکاری که اغلب کلاه برداران برای به دام انداختن افراد در خرید آنلاین استفاده می نمایند. کلاهبرداری هایی که در بسیاری موارد پیچیده تر و هوشمندانه تر از آن است که با یک استعلام ساده و مرور سوابق فروشنده بتوانیم به تقلبی بودنش پی ببریم. اما یک راه چاره ساده می تواند جلوی بسیاری از کلاه برداری ها را بگیرد. اگر به هیچ وجه در خرید آنلاین راضی به پرداخت بیعانه نشویم راستا را برای اغلب کلاه بردارانی که فضای سایبری را مسموم می نمایند، خواهیم بست و این اتفاق نه تنها برای خریداران اتفاق خوشایندی است، بلکه راستا را برای فروشندگان درستکار هم هموار می نماید.
علاوه بر فروشندگان تقلبی که پس از دریافت بیعانه جوابگوی تلفن نیستند در مواردی دیده شده، خریدار بیعانه و یا وجه کامل کالای مورد نظرش را پرداخت می ٬کند اما کالا یا خدماتی را که دریافت می نماید بسیار نامطلوب و یا بسیار دور از ادعای فروشنده هنگام فروش محصول است و کالای دریافتی با تصاویری و یا توصیفاتی که فروشنده هنگام فروش محصول به خریدار ارائه نموده است، منطبق نیست. در این مورد هم اغلب بین خریدار و فروشنده سوتفاهم و کدورت پیش می آید که کمترین ضررش برای هر دو طرف ایجاد یک تجربه ناخوشایند از خرید آنلاین است که حتی در صورت پس گرفتن مبلغ بیعانه کمترین ضررش برایمان هدر رفتن وقت است.
پیشنهاد پلیس فتا برای روبرو نشدن با چنین اتفاقاتی پرداخت وجه پس از رؤیت محصول است و این امکان با وجود سیستم خرید پستی و پرداخت وجه به پیک فروشنده پس از دریافت و رؤیت محصول مورد نظر است. در این روش می توان محصول مورد نظر را سفارش دهید و محصول به وسیله شرکت پست برای شما ارسال شده و سپس مبلغ کالا را به پیک تحویل دهید. استفاده از این روش برای کالا هایی که ماهیت فیزیکی دارند بسیار مناسب است.
منبع: فرارو