بسته شدن پلی استیشن استور روی PS3 و PSP چه عواقبی خواهد داشت؟

به گزارش وبلاگ دلند چت، پس از گزارش هایی که چند منبع مختلف منتشر کردند، چندی پیش سونی به صورت رسمی خبری را گفت که طرفداران کنسول های این شرکت و به صورت کلی گیمرها را بسیار عصبانی و آزرده خاطر کرد. سونی مدتی پیش گفت که از تاریخ 11 تیر 1400 (2 ژوئیه) فروشگاه دیجیتالی کنسول های پلی استیشن 3 و پی اس پی (PSP) و از تاریخ 5 شهریور (27 اوت) فروشگاه دیجیتالی پلی استیشن ویتا متوقف خواهند شد و دیگر امکان خرید بازی دیجیتالی از طریق استور این کنسول ها وجود نخواهد داشت. بررسی های جدید نشان می دهد که به این ترتیب بازی های زیادی دیگر در دسترس نخواهند بود.

بسته شدن پلی استیشن استور روی PS3 و PSP چه عواقبی خواهد داشت؟

هر چند می توانید بازی هایی را که قبلا خریداری کرده اید، همچنان دانلود یا بازی کنید اما پس از این اتفاق بازی های این کنسول به صورت دیجیتالی قابل خریداری نخواهند بود و برخی بازی ها به صورت کلی از دسترس خارج خواهند شد. این گونه، به نوعی سونی میراث این کنسول ها را به فراموشی می سپارد. همین قضیه باعث شده تا طرفداران اعتراض زیادی نسبت به این رویکرد سونی داشته باشند؛ رویکردی که دقیقا بر خلاف رویکرد مایکروسافت در سال های اخیر بوده است. مایکروسافت در این سال ها به پشتیبانی و اجرای بازی های نسل های قبل همیشه تأکید داشت است. در حالی که این رویکرد سونی هرچند شاید از نظر اقتصادی توجیه پذیر باشد، اما هرگز نمی توان آن را اتفاق خوب و مثبتی در نظر گرفت.

در میان این بازی ها که از فرمت های مختلف وجود دارند، بیشتریت آن ها از طریق دیگر و در پلتفرم های دیگر مثل کنسول های پلی استیشن قدیمی یا کامپیوترها و به صورت فیزیکی در دسترس هستند اما طبق این تحقیقات، بعد از انجام این کار حدود 120 بازی برای همیشه از دسترس خارج می شوند. برخی از این آثار هم همچون بازی های Beyond Good & Evil HD، Lara Croft and the Guardian of Light و هر دو قسمت بازی Bionic Commando پس از این فقط روی کنسول ایکس باکس در دسترس خواهند بود.

اکنون طی تحقیقات و گزارش مفصلی که از سوی سایت VGC اجرا شده است، متوجه شده ایم که حدود 2200 بازی که فقط به صورت دیجیتالی عرضه شده اند، از این فروشگاه ها ناپدید خواهند شد و در این کنسول ها در دسترس نخواهند بود. این 2220 بازی، به تفکیک به شرح زیر است؛

  • حدود 630 بازی فقط دیجیتالی کنسول پلی استیشن ویتا
  • حدود 730 بازی فقط دیجیتالی پلی استیشن 3
  • تعداد کمی بازی فقط دیجیتالی کنسول پلی استیشن پورتابل
  • 293 بازی پلی استیشن مینی (برای پلی استیشن پورتابل که البته بیشتر آن ها با کنسول های پلی استیشن 3 و پلی استیشن ویتا هم سازگاری دارند)
  • 336 بازی کلاسیک پلی استیشن 2
  • حدود 260 بازی کلاسیک پلی استیشن 1 (به ویژه روی کنسول های پلی استیشن پورتابل و ویتا)

البته، این فهرست با تخمین مشخص شده و مشخص کردن رقم دقیق آن کار بسیار دشواری است و برخی بازی های حتی در گذشته از فروشگاه دیجیتالی این کنسول ها برداشته شده اند.

بسته شدن پلی استیشن استور (فروشگاه پلی استیشن)

اولین و بزرگترین نتیجه این تصمیم، همان چیزی است که کمی پیش اشاره کردیم. در اولین نگاه، هزاران بازی از فروشگا ه های دیجیتالی این سه کنسول قدیمی سونی برداشته خواهند شد و بیش از 2000 بازی دیگر روی این سخت افزار قابل بازی نخواهند بود.

در اواسط 2017، طبق آخرین اطلاعات دقیق، حدود 630 بازی برای پلی استیشن ویتا فقط به شکل دیجیتالی در دسترس بوده اند. طبیعی است که با تولید بازی های بیشتر از سوی توسعه دهندگان مستقل برای ویتا، اکنون این فهرست بزرگتر شده باشد. همچنین بر اساس آمار سایت PlayStation Trophies، حدود 730 بازی که فقط به صورت دیجیتالی برای پلی استیشن 3 عرضه شده اند، وجود دارد که آن ها هم با این کار حذف خواهند شد.

علاوه بر این، 336 بازی تحت عنوان آثار کلاسیک پلی استیشن 2 به صورت دیجیتالی برای پلی استیشن 3 عرضه شده اند که آن ها هم دیگر در دسترس نخواهند بود. البته، برای مدل های اولیه پلی استیشن 3 که قابلیت پشتیبانی از بازی های پلی استیشن 2 را داشتند، امکان اجرای بازی ها به صورت فیزیکی همچنان وجود دارد و از این بابت مسئله ای نیست. 260 بازی که تحت عنوان بازی های کلاسیک برای کنسول های پلی استیشن 3، ویتا و پلی استیشن پورتابل عرضه شده بودند، دیگر قابل خریداری نخواهند بود. البته رقم این بازی ها در ژاپن بسیار بیشتر است و به حدود زیاد 800 بازی می رسد. هرچند باید گفت که پلی استیشن 3 قابلیت اجرای دیسک های پلی استیشن 1 را دارد و تجربه این آثار به شکل فیزیکی همچنان امکان پذیر خواهد بود.

بازی هایی که برای همیشه از دسترس خارج خواهند شد

خوشبختانه، بیشتر بازی هایی که فقط به شکل دیجیتالی برای این 3 کنسول خانواده پلی استیشن عرضه شده اند، برای دستگاه های دیگر هم منتشر شده اند و به این ترتیب پس از بسته شدن فروشگاه دیجیتالی این کنسول ها، همچنان روی پلتفرم هایی مثل ایکس باکس 360 یا کامپیوترهای شخصی یا حتی پلی استیشن 4 در دسترس خواهند بود. برخی از آن ها هم برای گوشی های موبایل عرضه شده اند.

با این حال، حدود 120 بازی انحصاری برای پلی استیشن 3، پلی استیشن ویتا و پلی استیشن پورتابل وجود دارد که قطعا با این کار سونی دیگر برای خرید در دسترس نخواهند بود. از میان این آثار می توان به بازی هایی مثل Infamous: Festival of Blood، The Last Guy، Rain، MotorStorm RC، Tokyo Jungle و بسیاری دیگر اشاره کرد.

جالب تر اینجاست که وقتی این تصمیم انجام شود و بازی های دیجیتالی روی کنسول های قدیمی پلی استیشن قابل خریداری نباشند، تعدادی از بازی ها فقط برای ایکس باکس در دسترس خواهند شد و به نوعی انحصاری کنسول های ایکس باکس می شوند. در میان ناشر های مختلف، در این زمینه بیشترین اتفاق برای بازی های شرکت سگا اتفاق خواهد افتاد چراکه آن ها در گذشته پورت اچ دی برخی از بازی ها را به صورت دیجیتالی عرضه کرده بودند.

در آینده چه خواهد شد؟

برای پرسش به این پاسخ و بررسی اتفاقات احتاقتصادی، باید اول به این نکته بپردازیم که چرا سونی این تصمیم را گرفته است. متوقف شدن فروشگاه دیجیتالی کنسول های قدیمی اتفاق جدیدی در صنعت نیست و در گذشته هم مشاهده کرده بودیم که سونی و نینتندو چنین کاری را انجام دهند. بیشترین دلیل برای این کار قدیمی شدن این کنسول ها و در نتیجه کمتر شدن مخاطبان آن ها است. با این اوصاف شرکت ها از هزینه بالای نگه داری سرورها سر باز می زنند و ترجیح می دهند برای صرفه جویی در هزینه این کار را انجام ندهند. سونی هم در بیانیه خود دقیقا اشاره کرده که برای کاهش هزینه این بخش و اختصاص دادن آن به فروشگاه دیجیتالی پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 چنین تصمیمی را گرفته است.

با این حال، در حال حاضر و با استانداردهای جدیدی که به وجود آمده و مایکروسافت در آن نقش بسیار تأثیرگذاری داشته است، ارزش بازی های نسل قبل و حتی اجرای آن ها از طریق قابلیت پشتیبانی بازی های نسل های قبل (بکوارد) بیشتر مشخص شده است و همین قضیه باعث می شود که تفاوت رویکرد سونی و مایکروسافت به راحتی به چشم بیاید و طرفداران به حق از این اقدام ناراضی باشند.

این موضوع سونی را از جنبه روابط عمومی بسیار عقب تر از مایکروسافت نشان داده است و تصمیم های عجیب درباره بازی های نسل قبل برای مخاطبان آشکارتر شده است. به ویژه با این اوصاف که هنوز برخی از توسعه دهندگان مستقل برای پلی استیشن ویتا بازی می سازند و حتی یکی از توسعه دهندگان مستقل به تازگی از سوی سونی کیت توسعه این کنسول را دریافت کرده است اما با اقدام سونی، قبل از عرضه بازی این استودیو مستقل فروشگاه دیجیتالی ویتا بسته خواهد شد. این یعنی سونی حتی با توسعه دهندگان هم درباره این موضوع شفافیت نداشته است و به آن اطلاع دقیقی نداده است.

این موضوع از جایی تأسف بار می شود که سونی میراث به یادماندنی و عظیمی از بازی های مختلف را روی کنسول های قدیمی و خاطره انگیزش به جای گذاشته است اما این کار رفته رفته این میراث را به فراموشی و نابودی می سپارد. با این حال آیا راهی برای مقابله با این تصمیم وجود دارد یا به نظر شما ممکن است سونی برنامه های دیگری را در نظر داشته باشد؟

پاسخ واقع گرایانه و منطقی این است که در حال حاضر چیزی نمی دانیم و هر چیزی بگوییم یا حدس و گمان خواهد بود یا رویاپردازی. با این وجود، در حال حاضر سونی سرویس PlayStation Now را به مخاطبان خود ارائه می دهد که حدود 800 بازی در خود دارد و از این میان 134 بازی از این آثار فقط به صورت دیجیتالی برای پلی استیشن 3 عرضه شده اند. با استفاده از این سرویس، می توان این بازی ها را از طریق استریمینگ اجرا کرد. البته، این روش مناسب و قابل قبولی برای مخاطبان نیست. اول اینکه هنوز بسیاری از بازی های دیگر قدیمی سونی شامل این سرویس نیستند و دوم اینکه استریم کردن یک بازی نیازمند اتصال اینترنت بسیار قوی است که نه تنها در ایران بلکه در جهان هم هنوز بازی کردن از این طریق به امری عادی و رایج تبدیل نشده است و دشواری های خاصی دارد.

با این اوصاف، بخواهیم کمی رویاپردازانه نگاه کنیم، می توانیم فقط امید داشته باشیم که در آینده سونی برنامه ای برای استفاده بهینه و بهتر از سرویس PlayStation Now داشته باشد و برنامه هایی را برای اجرای بازی های نسل های قبلی کنسول های خود از این طریق عملی کند. اگر سونی به چنین چیزی فکر کند که البته تا به امروز خبری از آن نبوده است، هم می تواند تا حد بسیاری مشکل فعلی بسته شدن فروشگاه دیجیتالی کنسول های قبلی خود را برطرف کند و هم اینکه می تواند کارایی و محبوبیت PlayStation Now را افزایش دهد و از این طریق بتواند راه حل ای برای اجرایی کردن قابلیت پشتیبانی از بازی های نسل های قبل کنسول های خود (به غیر از پلی استیشن 4 که هم اکنون از این امکان پشتیبانی می کند) مهیا کند. با این حال، باز هم می گویم که این فقط یک احتمال خوش بینانه و رویاپردازانه است و هیچ چیزی در حال حاضر اعلام نشده که شانس این موضوع را هم قوی بدانیم.

این اتفاق میراث بازی های کنسول های گذشته سونی را به خطر می اندازد و باید منتظر بمانیم تا ببینیم واکنش این شرکت در آینده چه خواهد بود.

منبع: VGC

منبع: دیجیکالا مگ

به "بسته شدن پلی استیشن استور روی PS3 و PSP چه عواقبی خواهد داشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسته شدن پلی استیشن استور روی PS3 و PSP چه عواقبی خواهد داشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید