267 ایده نانو فناوری برای قرار گرفتن در راستا صنعتی سازی حمایت شد

به گزارش وبلاگ دلند چت، جهت ورود نانوفناوری به صنایع بزرگ با حمایت از ایده های نوآورانه و قابل تبدیل به محصول ایران ساخت، هموار شد.

267 ایده نانو فناوری برای قرار گرفتن در راستا صنعتی سازی حمایت شد

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی وبلاگ دلند چت، ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از نفوذ نانوفناوری در صنعت، با توسعه و بازارسازی ایده های نوآورانه حمایت می نماید. ستاد، این حمایت ها را در جهت های مختلفی پیش می برد که از مهم ترین آن ها می توان به برگزاری رویداد های ترویجی آشنایی با کاربرد های نانو در صنعت، حمایت از اجرای طرح های پایلوت فناوری در صنایع و ایجاد مرکزی برای کاربردی سازی ایده ها اشاره نمود.

ارائه 267 ایده نوآورانه نانو به صنعت

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای کاربردی کردن ایده های نوآورانه و استفاده صنعتگران ازایده های نو در صنعت، مرکز کاربردی سازی صنعتی نانوفناوری را ایجاد کرد. این مرکز در حوزه های فناورانه ای که بیش ترین کارایی را در صنعت دارند فعال است و جهت تبدل ایده به محصول را هموار می نماید.

در مرکز کاربردی سازی صنعتی نانوفناوری بیش از 267 ایده نوآورانه ارائه شده است و از میان آن ها، ایده هایی که قابلیت صنعتی سازی داشتند داوری و انتخاب شد. 30 ایده نوآورانه در مرحله توسعه فناوری قرار گرفته است و 15 ایده هم به مرحله صنعتی سازی رسیده است.

این مرکز، برای 7 حوزه فناوری از پژوهشگران، دانشجویان، شرکت های دانش بنیان و خلاق حمایت می نماید تا بتوانند ایده ها و محصولات نوآورانه در حوزه فناوری نانو را به بازار و صنعت برسانند.

حوزه هایی، چون نانوپوشش، مواد نانویی، پلاسمای سرد، همگن کننده های نانویی ایران ساخت، تجهیزات آزمایشگاهی و ابزار های همگن ساز التراسونیک و الیاف نانو، جزو اولویت های این مرکز به تعداد می رود. ایده های ارائه شده در هریک از این اولویت ها پس از ارزیابی فنی، قابلیت صنعتی سازی و تناسب و اطمینان از قابلیت ورود به بازار، مورد حمایت قرار گرفته و وارد فرآیند توسعه و تجاری سازی می شوند.

کاربرد های گسترده نانوفناوری در صنعت

بخش عمده ای از کاربرد های ایده های پیشرفته در حوزه صنعت ساختمان، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات نانوفناورانه ایران ساخت است. با حمایت های ستاد توسعه فناوری نانو، سال گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کردو این فرایند امسال هم ادامه دارد.

در حال حاضر بیش از 50 درصد از حجم بازار کالا های فناوری نانو، به حوزه صنعت ساختمان اختصاص دارد و ابزار و تجهیزات مورد استفاده در این صنعت مانند کف پوش، مصالح و پوشش های رنگی ساختمانی 70 درصد از تولیدات صنعتی شده را به خود اختصاص داده اند.

توسعه صنعتی محصولات کارآمد در پیشگیری از ابتلا به کرونا

علاوه بر صنعت، تا به امروز در مرکز صنعتی سازی کاربردی فناوری نانو و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محصولاتی با کاربرد در حوزه سلامت پیشرفته اند که مواد نانوالیاف پرکاربرد در ساخت فیلتر، از جمله این محصولات به تعداد می رود. ماسک تنفسی ضد ویروس نانوالیاف یکی از محصولات فناورانه ای است که با حمایت این مرکز توسعه یافت و زمینه تامین احتیاج کشور به این محصول را در دوره شیوع کرونا فراهم کرد.

بعلاوه محصولات دیگری، چون فیلتر روغن نانو الیاف، نازل واتر جت نانومواد، محلول افزودنی بتن التراسونیک، منعقدکننده خون با استفاده از نانوالیاف، نانوکامپوزیت های و نانوسلولز هم از دیگر محصولاتی به تعداد می فرایند که فرایند توسعه و تجاری سازی آن ها با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پشت سر گذاشته شده و وارد جهت تجاری سازی شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "267 ایده نانو فناوری برای قرار گرفتن در راستا صنعتی سازی حمایت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "267 ایده نانو فناوری برای قرار گرفتن در راستا صنعتی سازی حمایت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید