مهر مردودی بر کارنامه فایزر

به گزارش وبلاگ دلند چت، اگرچه پس از تولید انبوه واکسن فایزر و آغاز تزریق آن در بیشتر کشورهای غربی، سازمان جهانی بهداشت ، آمریکا و دولت های اروپایی از این واکسن به عنوان ابزاری مطمئن برای پیشگیری از ابتلای افراد به کووید 19 یاد کردند، اما اکنون پس از تزریق گسترده تر آن، شاهد شکل گیری نتایج متفاوتی با ادعاهای مطرح شده در این خصوص هستیم.

مهر مردودی بر کارنامه فایزر

سه هفته پس از آغاز واکسیناسیون کرونا در فرانسه، آمارهای رسمی افزایش تلفات تزریق واکسن آمریکایی فایزر را در این کشور نشان می دهند. رسانه های فرانسوی به نقل از منابع رسمی اعلام کردند تا به امروز 9 نفر بر اثر تزریق واکسن فایزر بلافاصله جانشان را از دست داده اند.

این آمار دو روز پیش توسط اولیویه وران، وزیر بهداشت فرانسه پنج نفر اعلام شده بود. تعداد 139دریافت کننده واکسن کرونای فایزر نیز با عواقب حاد روبه رو هستند و وضع شان وخیم است.

برخی منابع رسانه ای از فوت این 139نفر خبر داده اند هر چند هنوز منابع رسمی آن را تایید نکرده اند.

پیشتر آژانس ملی امنیت دارویی فرانسه نسبت به عواقب خطرناک واکسن آمریکایی فایزر هشدار داده بود.تا به امروز بیش از 800هزار نفر در فرانسه واکسن کرونا زده اند.

مجارستان، واکسن روسی خرید

در این میان، برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز پس از مشاهده بی تعهدی شرکت فایزر در ارائه واکسن ها و فراتر از آن، تلفات ناشی از تزریق این واکسن، تصمیم گرفته اند که واکسن را به کشور وارد نکنند.

کشورهای اروپایی می گویند تاخیر در توزیع واکسن آمریکایی فایزر-بیون تک در برنامه واکسیناسیون آنها وقفه ایجاد کرده است. مجارستان هم اولین کشور اروپایی است که قرارداد خرید واکسن اسپوتنیک وی از روسیه را امضا کرده است.

در مادرید اسپانیا و مناطق اطراف این شهر، مقامات بهداشتی مجبور شدند فرایند واکسیناسیون را متوقف کنند، چون فقط نیمی از محموله سفارش داده شده واکسن فایزر-بیون تک را که انتظار داشتند، دریافت کردند. بخش های زیادی از ایتالیا هم واکسیناسیون را متوقف کرده است تا مطمئن باشند می توانند نوبت دوم واکسن افرادی که در حال حاضر نوبت اول را دریافت کردند، تامین کنند.

با این حال نگرانی اصلی شهفرایندان اروپایی توزیع کند واکسن نیست، بلکه افزایش تصاعدی تلفات ناشی از دریافت واکسن فایزر است.

در کشور نروژ، پفراینده 23نفر از افرادی که پس از تزریق واکسن فایزر فوت شده اند، به مراجع قانونی ارسال شده تا مقدمات شکایت از شرکت فایزر در آینده ای نزدیک را فراهم کنند. برخی تحلیلگران معتقدند تاخیر عامدانه شرکت فایزر در ارائه واکسن خود به کشورهای مختلف، آگاهی نسبت به افزایش مرگ و میرهای ناشی از تزریق این واکسن است.

کمیسیون اروپا، روز جمعه 21ژانویه اعلام کرد همچنان منتظر توضیح مسؤولان شرکت فایزر درباره تاخیر ایجاد شده در ارسال محموله ها به اروپا هستند.

اوایل این هفته و در پی کاهش محموله های ارسالی واکسن فایزر-بیون تک، تعدادی از کشورهای اروپایی از مقامات اتحادیه اروپا خواستند بر شرکت آمریکایی فایزر-بیون تک فشار بیشتری وارد کند.

بر اساس گزارش شبکه بی بی سی، شرکت فایزر در بیانیه ای این تاخیر را موقتی خواند و اعلام کرده کاهش ارسال محموله ها نتیجه تغییراتی در جریان تولید بوده که هدف از آن در واقع افزایش تولید این واکسن در مرکز خود در بلژیک است.

مردودی واکسن فایزر در سوئیس

سوئیس، دیگر کشور اروپایی است که تزریق واکسن فایزر-بیون تک را طی هفته های گذشته و اخیر آغاز کرده و البته، نتیجه بدی در این آزمون گرفته است. شرکت دارویی سوئیس از عوارض جدی واکسن کرونا در این کشور خبر داد. شرکت سوئیس مدیک به نام این واکسن و شرکت سازنده آن اشاره ای نکرده، اما در سوئیس فقط برای واکسن فایزر و بیون تک مجوز صادر شده است.

شرکت دارویی سوئیس مدیک اعلام کرد در برنامه واکسیناسیون کرونا در این کشور 42مورد عوارض جانبی ثبت شده که 16مورد آن بسیار جدی و پنج مورد فوتی داشته است. سرخی پوست، علائم مشابه آنفلوآنزا به همراه تب زیاد و... از نشانه های این عوارض بوده است. سوئیس مدیک اعلام کرد تا به امروز حدود 170هزار نفر اولین دوز واکسن را در سوئیس دریافت کرده اند.

توقف تزریق واکسن فایزر با دستور مخفی اتحادیه اروپا

در حال حاضر ارسال و توزیع واکسن آمریکایی فایزر میان کشورهای اروپا به دلایل نامعلوم متوقف شده است.

کمیسیون بهداشت اتحادیه اروپا پس از افزایش روزانه تلفات واکسن فایزر، خواستار انجام تحقیقات و بررسی های بیشتر روی این واکسن شده است.

این دستور غیررسمی در حالی صادر شده که برخی کشورهای اروپایی در تب و تاب وارد کردن واکسن فایزر-بیون تک به کشورهایشان بوده اند؛ به عنوان مثال، نهاد مبارزه با بیماری های واگیردار ایتالیا قصد دارد از شرکت داروسازی فایزر آمریکا به علت تاخیر در تحویل واکسن های کووید 19 سفارش داده شده به کشورهای اروپایی شکایت کند.

فایزر چند روز پیش تایید کرد همزمان با افزایش ظرفیت تولید سالانه تاسیسات بلژیک به دو میلیون واحد، به صورت موقت تحویل واکسن به کشورهای اروپایی و کانادا را کاهش می دهد.

مقامات ایتالیایی تاکید کرده اند این تاخیر با کاهش 29درصدی شمار واکسن های تحویلی برابر خواهد بود و با بهداشت شهفرایندان ایتالیا قابل مذاکره نیست.

دولت ایتالیا تا ابتدای هفته، بیش از یک میلیون و 200هزار واحد واکسن تزریق کرده که 76درصد واکسن های تحویل داده شده به مناطق ایتالیا به شمار می رود.

با همه این اوصاف، منابع غیررسمی در ایتالیا از مرگ یا عوارض جسمی شدید ده ها نفر (خصوصا سالمندان) پس از تزریق واکسن فایزر خبر داده اند. مقامات بهداشتی ایتالیا تحت تاثیر فشار رسانه ها اعلام کرده اند به زودی آمار رسمی را در این خصوص اعلام خواهند کرد.

علی عالمی - بین الملل / روزنامه وبلاگ دلند چت

منبع: جام جم آنلاین

به "مهر مردودی بر کارنامه فایزر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهر مردودی بر کارنامه فایزر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید