فواید ویتامین B6 برای سلامت و مغز

به گزارش وبلاگ دلند چت، بدن ما از ویتامین های گروه B استفاده می نماید تا مواد غذایی را که می خوریم به انرژی مورد احتیاج برای انجام کارهایمان تبدیل کند. مجموعه ای از 8 ویتامین های گروه B می تواند برای متابولیسم، عملکرد مغز و کبد، رشد و فراوری سلول های خونی و هم چنین حفظ موهای سالم، پوست و بینایی مهم باشد. ویتامین B6 (پیریدوکسین) یکی از هشت نقش کلیدی در حفظ عملکرد مغز و سیستم عصبی را به خود اختصاص داده است. Sonya Angelone، RDN سخنگوی آموزشگاه تغذیه و رژیم غذایی می گوید. ویتامین B6 باعث فراوری هموگلوبین خون می گردد و این تنها یکی از فواید ویتامین B6 به شمار می رود، هموگلوبین همان پروتئین خون است که اکسیژن را به سراسر بدن حمل می نماید.

فواید ویتامین B6 برای سلامت و مغز

ویتامین B6 هم چنین برای رشد مغز بچه ها و عملکرد بهتر برای افراد در تمامی سنین مورد احتیاج است. این ویتامین یاری می نماید که بدن هورمون سروتونین (هورمون تنظیم خلق و خوی) و نوراپی نفرین (مقابله با استرس) ترشح کند. ویتامین B6 هم چنین به بدن یاری می نماید که ملاتونین را ترشح کند، که در تنظیم ساعت خواب شما بسیار موثر است.

مطالعات نشان می دهند که مصرف B6 برای افراد سالمند هم مهم است. تحقیقات کوچک نشان می دهد که ترکیب ویتامین B6 ،B12 و فولات ممکن است به کاهش ابتلا به سکته مغزی، بیماری آلزایمر و افسردگی یاری کند.

ویتامین B6 مورد احتیاج بدنتان را می توانید با مصرف مواد غذایی گفته شده تامین کنید اما مصرف مکمل های دارویی برای افراد بالای 50 سال توصیه می گردد. چون مواد مغذی، کم تر در این افراد جذب می گردد

مقدار مورد احتیاج ویتامین B6 بر حسب سن

مهم است بدانید که ویتامین B6 و تمام ویتامین های گروه B محلول در آب هستند، به این معنی که در آب و سایر مایعات بدن حل می شوند. هر مقدار از مواد مغذی ای که بدن شما از آن استفاده نمی نماید، از ادرارتان دفع می گردد. بنابراین مصرف این ویتامین به صورت روزانه امری لازم است.

مقدار دقیق ویتامین B6 که هر روز به آن احتیاج دارید بستگی به سن، جنس و شرایط خاصی از قبیل اینکه آیا شما باردار هستید یا شیردهید، دارد. در این جا یک آنالیز کلی از مقدار ویتامین B6 که در مراحل مختلف زندگی به آن احتیاج دارید، در اختیارتان قرار خواهیم داد.

بچه ها و جوانان

  • نوزادان تا 6 ماه: 0.1 میلی گرم در روز
  • نوزادان 7 ماه تا 1 سال: 0.3 میلی گرم
  • بچه ها 1 تا 3 سال: 0.5 میلی گرم
  • بچه ها 4 تا 8 سال: 0.6 میلی گرم
  • بچه ها 9 تا 13 سال: 1 میلی گرم
  • پسران 14 تا 18 سال: 1.3 میلی گرم
  • دختران 14 تا 18 سال: 1.2 میلی گرم

بزرگسالان

  • مردان و زنان 19 تا 50 سال: 1.3 میلی گرم
  • مردان 51 ساله و بالاتر: 1.7 میلی گرم
  • زنان 51 ساله و بالاتر: 1.5 میلی گرم
  • زنان باردار: 1.9 میلی گرم
  • زنان شیرده: 2 میلی گرم

بیشتر افرادی که رژیم متعادل و متنوعی دارند، مقدار لازم ویتامین B6 را بدون احتیاج به مصرف مکمل های غذایی دریافت می نمایند. اگر رژیم غذایی شما کمبود پروتئین داشته باشد، باید توجه بیشتری به دریافت این ویتامین داشته باشید. بعضی از منابع پروتئینی مانند لوبیا، گوشت، مرغ و ماهی غنی از ویتامین B6 هستند. اگر نگران این هستید که مقدار کافی ای از این ویتامین را دریافت کنید، مصرف مکمل ها می تواند یاری تان کند.

بعضی از بیماری های کلیوی، هم چنین بیماری های سلیاک، بیماری کرون و کولیت زخمی به طور خاص می توانند به کمبود B6 منجر شوند زیرا این شرایط به طور مستقیم بر جذب این ویتامین تاثیر می گذارد. علائم کمبود ویتامین B6 شامل زبان متورم، افسردگی و سردرگمی، سیستم ایمنی ضعیف و بعضی مواقع آنمی است.

مصرف بیش از حد B6 می تواند منجر به آسیب عصبی گردد. و یک مطالعه تازه نشان می دهد مصرف بیش از حد B6 و B12 موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه در مردان، به خصوص کسانی که سیگاری بودند، می گردد.

مقدار اضافی این ویتامین احتمالا به خاطر مصرف مکمل است. در موارد محدودی مقدار اضافی این ویتامین به خاطر رژیم غذایی افراد است.

منبع: کتاب کاله

به "فواید ویتامین B6 برای سلامت و مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید ویتامین B6 برای سلامت و مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید