آشنایی با ادویه گرام ماسالا

به گزارش وبلاگ دلند چت، ادویه گرام ماسالا یکی از انواع ادویه های ترکیب هندی است که در غذاهای زیاد مورد استفاده قرار می گیرد برای آشنایی بیشتر با این ادویه در ادامه همراه ما باشید.

آشنایی با ادویه گرام ماسالا گرام ماسالا یکی از معروف ترین ادویه های هندی است و در اغلب غذاها مصرف میشود و می توانید آن را در برخی فروشگاه ها به صورت آماده پیدا کنید. در هند هر غذا دارای ماسالای مخصوص به خود است.

اصولا گرام ماسالا در زبان هندی به معنی ادویه مخلوط تند است ، ترکیبات گوناگونی از ادویه های مختلف وجود دارد و همه آنها ماسالا نامیده میشود (ماسالا یعنی ادویه جات و گرام یعنی تند).

گرام ماسالا یا گراماسالا (Garam Masala) معروف ترین و خوشمزه ترین ادویه هندی است که انواع مختلف داشته و در همه کشورها کاریرد دارد.

این ادویه خوشمزه را میتوانید به جای ادویه پلویی ایرانی مصرف کند. گراماسالا برای بسکمک از غذاهای هندی مصرف می شود. به این ادویه بریانی هم می گویند.

این چاشنی را می توانید برای پلو، گوشت، مرغ و جگر استفاده کنید و بسته به میل تان می توانید تندی آن را کم یا زیاد کنید.

ترکیب ادویه گرام ماسالا بستگی به تمایل اشخاص و استفاده از میزان و نوع ادویه دارد ، بعنوان مثال اگر از فلفل قرمز و پاپریکا در این ادویه بیشتر استفاده شود رنگ ادویه به قرمزی میزند و اگر از زردچوبه بیشتری استفاده شود رنگ ادویه به زردی میزند . 1

مواد لازم ادویه گرام ماسالاتخم گشنیز20 گرم

زیره سبز10 گرم

هل سبز15 عدد

هل سیاه4 عدد

برگ بو4 عدد

میخک6 عدد

بادیان ستاره ای1 عدد

چوب دارچین2 تکه

دانه رازیانه1 قاشق چایخوری

دانه فلفل سیاه1 قاشق چایخوری

جوز هندی رنده شده½ قاشق چایخوری

دستور تهیه ادویه گرام ماسالا

مرحله اولبرای تهیه ادویه گرام ماسالا ابتدا تخم گشنیز را داخل یک تابه مناسب می ریزیم، سپس روی حرارت ملام قرار می دهیم و حدود 3 دقیقه تفت می دهیم. در ادامه تخم گشنیز را از تابه خارج می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله دومدر این مرحله هل سبز و سیاه را به همراه زیره، فلفل سیاه، میخک ، بادیان ستاره ای (ستاره انیس)، دارچین و رازیانه به تابه اضافه می کنیم و به مدت 2 دقیقه تفت می دهیم تا عطر ادویه ها بلند شود، سپس برگ بو و جوزهندی را اضافه می کنیم.

مرحله سومحالا تفت دادن را یک دقیقه دیگر ادامه می دهیم، سپس ادویه ها را از تابه خارج می کنیم و کنار می گذاریم تا از حرارت بیفتند و با دمای محیط هماهنگ شوند. پس از اینکه ادویه ها خنک شدند، انها را داخل آسیاب می ریزیم و پودر می کنیم.

مرحله چهارمپس از اینکه ادویه ها کاملا یکدست شدند، انها را از آسیاب خارج می کنیم و با الک ریز یک مرتبه الک می کنیم، سپس داخل یک شیشه درب دار تمیز و بدون رطوب می ریزیم، سپس در کابینت دور از رطوبت و نور خورشید نگهداری می کنیم.2

خواص گرام ماسالا

بهبود آتش گوارشیبر اساس طب آیورودا، گرام ماسالا به خاطر خواص گرم کنندگی بدن و بهبود آتش گوارشی به درستی به این نام نامگذاری شده است. بر اساس طب آیورودا بدن انسان نیازمند نوع درست و میزان مناسب از غذاهایی است که دارای اندازه بهینه آتش گوارشی باشد.

گفته می شود ادویه گرام ماسالا با افزایش دمای مصرف کننده و در نتیجه افزایش سوخت و ساز بدن به این مهم کمک می کند، و این موضوع از هضم نامناسب غذا و ایجاد سموم در بدن جلوگیری به عمل می آورد. همچنین این ادویه تمامی 4 طعم را به طور متعادل در خود گنجانده است و باعث ایجاد تعادل در بدن انسان می شود.

جلوگیری از یبوستاز آن جا که گرام ماسالا فرآیند هضم را بهبود می بخشد، دور از انتظار نیست که زمان حمل و نقل غذا در دستگاه گوارش را کاهش دهد و این موضوع برای کاهش ابتلا به یبوست عالی است. این خاصیت برای سلامتی ما بسیار مهم است زیرا یکی از راه های اصلی بدن برای رفع سموم دفع مناسب است.

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در Tropical Gastroenterology ، مصرف گرام ماسالا در داوطلبان بالغ و بزرگسال باعث کاهش زمان فرآیند گوارشی و هضم غذا شده است. در ضمنً مصرف وعده های غذایی بدون این ادویه باعث طولانی تر شدن فرآیند گوارشی شد.

پیشگیری از سرطانبه طور کلی مصرف ادویه جات با پیشگیری از انواع سرطان در ارتباط است. یک مطالعه به طور خاص بر روی ادویه گرام ماسالا و احتمال وجود یک ماده ضد سرطان تاکید کرد. نتایج این تحقیق نشان داد مصرف این ادویه تنها در 10 روز بر روی حیوانات باعث تاثیر بر روی آنزیم های سم زدایی بدن شد. این یافته ها حاکی از آن است که خواص ضد سرطانی گرام ماسالا از طریق تشویق سم زدایی بدن صورت می گیرد.

مبارزه با دیابتتقریبا هر نوع گرام ماسالا حاوی دارچین می باشد. خواص درمانی دارچین به تعدد ثابت شده است. توانایی دارچین در جلوگیری از دیابت و کاهش قند خون به صورت طبیعی در این بیماران بسیار رایج است. مطالعات متعدد علمی توانایی دارچین را در کاهش سطوح قند خون نشان می دهد. علاوه بر این، ممکن است حساسیت بدن را نسبت به انسولین افزایش دهد. همانطور که می دانید هورمون انسولین، هورمون حیاتی برای حفظ سطح قند خون است.

تقویت کلی سلامتدارچین علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد دردی، ضد میکروبی، ضد سرطانی، کاهش چربی خون، کاهش بیماری های قلبی و عروقی، فعالیت هایی علیه بیماری های عصبی من جمله پارکینسون و آلزایمر دارد. توجه داشته باشید دارچین تنها ادویه پر خاصیتی نیست که در ترکیبات گرام ماسالا وجود دارد.

به گفته در لیپی، پزشک داخلی بیمارستان عمومی ماساچوست، ادویه جات کمتر مورد استفاده قرار می گیرند اما استفاده از آن ها و تاثیری که روی سلامت ما می گذارند بسیار زیاد است. گرام ماسالا حداقل شامل 10 نوع ادویه مختلف می باشد که هر کدام دارای خواص زیادی برای سلامتی ما هستند.3

نکاتبهتر است ادویه گرام ماسالا را حداکثر یک ماه نگه داری کنید.

برخی منطقه ها هند به این ادویه دارچین هم اضافه میکنند که اختکمک است.

این ادویه به صورت جهانی مورد استفاده قرار میگیرد اما معمولا به آن زردچوبه اضافه نمیشود.

اگر دوست دارید می توانید به طور دلخواه مرزه خشک، ترخون ، گشنیز ، جعفری و یا آویشن به ترکیبات گراماسالا اضافه کنید.1

پی نوشت:

1.www.tasvirezendegi.com

2.www.chishi.ir

3.www.attarmart.ir

منبع: راسخون

به "آشنایی با ادویه گرام ماسالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با ادویه گرام ماسالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید