دیابت علیه بارداری

به گزارش وبلاگ دلند چت، بله؛ دیابت دوران بارداری یک جور اختلال تحمل انسولین است که در دوران بارداری، فرد را درگیر می نماید. این اختلال به علت تغییرات هورمونی به وجود آمده در این دوران حاصل می گردد. بعضی هورمون هایی که در دوران بارداری از جفت ترشح می شوند، عمل عکس انسولین را انجام می دهند و موجب تاثیر کمتر انسولین، در کنترل قندخون می گردند.

دیابت علیه بارداری

دیابت علیه بارداری

مصاحبه با دکتر اکبر سلطانی

دیابت دوران بارداری، از آن مسائلی است که اگرچه اغلب اوقات، گذرا و مقطعی است؛ ولی عدم کنترل آن می تواند موجب بروز عوارض جدی برای مادر و نوزاد گردد. از سوی دیگر، این اختلال که معمولا از نیمه دوم دوران بارداری بروز می نماید، برای بعضی از خانم های باردار به شکل کابوس درمی آید؛ در حالی که کنترل آن کار چندان پیچیده ای نیست. با دکتر اکبر سلطانی، فوق تخصص غدد و متابولیسم و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در همین رابطه مصاحبهیی انجام داده ایم.

شاید به اسم اولین پرسش، بهتر باشد درباره نحوه بروز دیابت بارداری و چگونگی فرایند آن شرح دهید؟

بله؛ دیابت دوران بارداری یک جور اختلال تحمل انسولین است که در دوران بارداری، فرد را درگیر می نماید. این اختلال به علت تغییرات هورمونی به وجود آمده در این دوران حاصل می گردد. بعضی هورمون هایی که در دوران بارداری از جفت ترشح می شوند، عمل عکس انسولین را انجام می دهند و موجب تاثیر کمتر انسولین، در کنترل قندخون می گردند.

شیوع این اختلال چقدر است؟

شیوع این بیماری در نقاط مختلف جهان فرق دارد ولی در کل به طور میانه بین 2 تا 15 درصد خانم های باردار را درگیر می نماید. در کشور ما هم آمار نشان می دهد که حدود 5 درصد بارداری ها به دیابت دوران بارداری منجر می شوند. البته باید به این نکته هم توجه داشت که طول مدت بارداری در بروز دیابت دوران بارداری موثر است. به همین علت، به خانم های باردار توصیه می کنم که از هفته های 24 تا 28 بارداری، نسبت به مشخص مقدار قند خون و تحمل انسولین اقدام نمایند.

دیابت دوران بارداری چه عوارضی را برای مادر و جنین در پی خواهد داشت؟

این بیماری در صورتی که به موقع تشخیص داده گردد و تحت کنترل درآید، مشکل و عارضه خاصی را نخواهد داشت ولی در صورتی که به آن بی توجهی گردد، بسته به اینکه در ابتدای دوران بارداری بروز نموده یا در انتهای آن عوارض گوناگونی را می تواند برای مادر و نوزاد ایجاد کند. در صورتی که دیابت در هفته های اولیه بارداری حادث شده باشد، می تواند موجب اختلال در تشکیل اندام های جنین گردد. تشکیل اندام هایی مثل قلب و کلیه و بعلاوه تکامل سیستم عصبی در این مقطع دچار اختلال می شوند. در ماه های پایانی بارداری هم افزایش قندخون و بروز دیابت دوران بارداری می تواند موجب بروز مسائل دیگری از قبیل ماکروزومی (عظیم بودن جنین)، افزایش مایع آمونیوتیک (مایعی که در آن شناور است)، مرگ جنین یا مادر، تروما (آسیب) های هنگام زایمان، زردی نوزاد، کاهش قندخون، کاهش کلسیم و تشنج نوزاد گردد.

یعنی دیابت دوران بارداری فقط محدود به هفته های پایانی این دوران نیست؟

نه؛ البته باید به این نکته هم توجه داشت که در این رابطه، دو مقوله مجزا وجود دارد. یکی دیابت بارداری و دیگری دیابت و بارداری. نوع دوم در خصوص افرادی است که پیش از بارداری هم مبتلا به دیابت هستند. در این افراد، افزایش مقدار قندخون در هفته های اول بارداری وجود دارد و فرد باید از همان روزهای نخست در پی کنترل آن باشد.

چه طور می توان به وجود این عارضه پی برد؟

دیابت دوران بارداری، علایم خاصی ندارد و راه تشخیص وجود آن انجام آزمایش است. برای پی بردن به وجود داشتن یا وجود نداشتن دیابت دوران بارداری، برخلاف دیابت نمی توان تنها به انجام آزمایش قند ناشتا اکتفا کرد و باید حتما تست تحمل گلوکز انجام گردد.

استانداردهای موجود برای قندخون، چه مقادیری هستند؟

طبق آخرین دستورالعمل های ارایه شده برای سال 2010 میلادی به خانم های باردار پیشنهاد شده است که مقدار قندخون خود را در حالت ناشتا در حدود 90 و در دیگر ساعت ها پایین تر از 120 نگه دارند که البته این مقدار در سال های گذشته از این حد بالاتر بود و طبق تحقیقات نو به این مقادیر کاهش پیدا نموده است.

آقای دکتر! در مقاله ای که نوا در مجله مراقبت از دیابت به چاپ رسیده، مقادیر نرمال قندخون در دوران بارداری را بار دیگر کاهش داده اند. به نظر شما، این تغییرات به چه علتی صورت می گیرد؟

این اتفاقی است که در خصوص تمام یافته های پزشکی ممکن است اتفاق بیفتد. تحقیقات نو نشان داده، برای مادران بارداری که قندخون آنها در حدود استانداردهای قبلی بود، همچنان گاهی اوقات عوارض مربوط به دیابت بارداری وجود داشت. به همین علت استانداردهای نوی برای آن تعریف شد. در خصوص مقدار قند خون ناشتا (FBS) هم شرایطی به همین شکل وجود داشت. به این ترتیب که مقدار طبیعی قندخون ناشتا تا 110 در نظر گرفته می شد ولی تحقیقات نشان دادند که قندخون بین 100 تا 110 هم می تواند برای فرد ایجاد عارضه کند. به همین علت مقادیر نرمال قندخون ناشتا به 100 کاهش یافت.

آیا برای مادران مبتلا به دیابت دوران بارداری آزمایش های دیگری هم ضروری است؟

بله؛ این افراد برای اطلاع از سلامتی خود و نوزاد خود ضروری است آزمایش هایی مثل تیرویید، حرکات قلب جنین و سلامت جنین را انجام دهند تا از عوارض احتمالی آنها جلوگیری نمایند. این آزمایش ها برای مادرانی که سابقه دیابت در خانواده خود دارند، چاق هستند یا در زایمان های قبلی دچار مشکل شده اند هم ضرورت دارند.

یکی از مواردی که برای خانم های باردار مطرح است این است که آیا دیابت دوران بارداری پس از زایمان به حالت عادی باز خواهد گشت یا خیر؟

در اغلب موارد، پس از زایمان، این اختلال هم از بین خواهد رفت ولی خانواده ها برای اطمینان از این موضوع می توانند 6 تا 8 هفته پس از زایمان مجددا تست تحمل گلوکز را انجام دهند. البته باید به این نکته هم توجه داشت که مادرانی که در دوران بارداری دچار اختلال دیابت دوران بارداری می شوند، احتمالا برای دیابت هم مستعد هستند و باید در این مورد هم گوش به زنگ باشند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "دیابت علیه بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیابت علیه بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید