دستپخت جدید برای تلویزیون

به گزارش وبلاگ دلند چت، پرسش ها و اظهارات غیرحرفه ای مجری یک برنامه آشپزی درباره شغل پدر یکی از شرکت کننده ها و انتشار برشی از آن در قالب یک ویدئو، این روزها بسیاری از بیننده ها را خشمگین و متاثر نموده است؛ اظهاراتی که مصداق شاخص ورود مستقیم به حریم شخصی افراد خوانده می گردد و در کنار آن، این پرسش های جدی را به میان می آورد که آنتن تلویزیون چند بار مجال اشتباه را به یک برنامه تلویزیونی می دهد؟ و اساسا چرا رسانه ملی باید ابزاری باشد در دست افرادی که گاه به واسطه بازنشر مکرر همین ویدئوها در فضای مجازی، بیش از توانمندی واقعی شان، دیده می شوند؟

دستپخت جدید برای تلویزیون

به گزارش وبلاگ دلند چت، این روزها ویدیویی در فضای مجازی دست به دست می گردد که البته برشی از یک مسابقه آشپزی تلویزیونی است. این برنامه که در هر قسمت، افرادی از شغلی خاص را انتخاب و با خانواده برای مسابقه آشپزی دعوت می نماید، پیشتر هم به واسطه ادبیات نامناسب یکی از داوران که غذای شرکت نماینده را در شأن سطل آشغال توصیف نموده بود، واکنش ها و انتقادهای زیادی را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت.

در جریان حاشیه اخیر، مجری، سوالی را از دختر نوجوان شرکت نماینده می پرسد، مبنی بر اینکه از اینکه بابا، راننده تاکسی است پیش دوستانت ناراحتت نمی نماید. دختر نوجوان با لبخندی محو، پاسخ می دهد، نه، مگر همه شغل ها باید دکتر و مهندس باشند و به نوعی کوشش می نماید تا به این مکالمه ناخوشایند انتها دهد، اما مجری بار دیگر تاکید می نماید، یعنی همه دوستانت می دانند که شغل پدرت راننده تاکسی است؟.

اقدام این مجری که از سوی بسیاری از بیننده ها مصداق ورود مستقیم به حریم شخصی افراد و اظهار نظر غیرکارشناسانه خوانده شده، علاوه بر واکنش های مردمی، واکنش های دیگری را هم در پی داشت که انتشار بیانیه ای از سوی سازمان تاکسیرانی شهر تهران از آن جمله است؛ در بخشی از این اطلاعیه هشدار داده شده، شایسته نیست این قشر خدوم و زحمت کش از سوی رسانه ملی که باید مروج فرهنگ اسلامی ایرانی باشد مورد توهین قرار بگیرند.

همچنین حجت نظری، عضو شورای شهر تهران در این زمینه نوشت: حضور یک به اصطلاح مجری در صداوسیما که این شغل را ناراحت نماینده بداند و با تکبر، فرزند این راننده را درباره شغل پدر مورد پرسش قرار دهد، برای همه ما ناراحت نماینده است. از رییس رسانه ملی می خواهم که عذرخواهی کند.

در این میان بعضی برنامه های فرهنگی تلویزیون هم در جهت همراهی با افرادی برآمدند که از اظهارات مجری این برنامه آشپزی دل آزرده شده اند.

جواد مولانیا در برنامه شب های هنر که شامگاه یکشنبه به صورت زنده روی آنتن شبکه چهار رفت، سلامی ویژه برای همه راننده های تاکسی داشت که در روزهای دست و پنجه نرم کردن با کرونا، شرایط دشواری را به لحاظ کاری تحمل می نمایند. همچنین خانواده هایی که چنین انسان های شریفی را در منزل دارند.

سهیل محمودی، شاعر و پژوهشگر ادبی هم در بخشی از یادداشتی کوتاه در این زمینه با اشاره به این که پدر خودش شاگرد شوفر بوده است، آورده: من بیش از هر چیز در جهان به پدرم افتخار نموده ام و کوششم این بوده که مانند او باشرف باشم.

اما ساعاتی پس از انتشار ویدیوی برنامه آشپزی در فضای مجازی، ویدئویی از مجری مذکور به شیوه عذرخواهی ها و دلجویی های مرسوم اخیر منتشر شد.

این مجری در ویدئو عذرخواهی اش مطرح نمود که خودش هم فرزند یک راننده تاکسی است؛ ضمن اینکه ناظر پخش این برنامه هم پدرش راننده تاکسی بوده است و در ادامه هم شرح می دهد که قصدش از طرح این پرسش این بوده که شرکت نماینده با افتخار شغل پدرش را اعلام و در حقیقت این شغل را تکریم کند.

حالا اینکه چقدر این تکریم حرفه ای و بر اساس استانداردهای کارشناسی شده در یک برنامه تلویزیونی و روی آنتن رسانه ملی رخ داده است، موضوعی است که واکنش بینندگان از روز گذشته تا به امروز، به وضوح گویای آن است.

البته در کنار این نگاه، می توان از منظری دیگر هم به انبوه حاشیه های مجری ها و برنامه های تلویزیونی در سال ها و ماه های اخیر نگاه کرد. پخش مکرر برشی از یک اتفاق در برنامه ای تلویزیونی و در امتداد آن پخش ویدئوی دیگری که در جهت شرح آن برمی آید و انبوه پست ها و کامنت های مخالف و موافق، همه و همه کافی است که برای چند روز برنامه ای تلویزیونی و سازندگانش، خصوصا مجری را در فضای مجازی سر زبان ها بیندازد و در نهایت هم همه چیز با یک عذرخواهی، مبنی بر اینکه ما هم از خودتان هستیم و در واقع خودزنی نموده ایم، ظاهرا ختم به خیر می گردد و برنامه هم به پخش خود ادامه می دهد. تکرار این فرایند موجب شده است خیلی وقتها این پرسش پیش آید که دست کم بعضی از این حاشیه سازی ها ممکن است اقدامی عمدی و طرحی برای بیشتر دیده شدن یک برنامه باشد؟

حاشیه هایی از این دست که هم زمان شده است با کم رونقی بعضی برنامه های تلویزیونی، می تواند ترفندی تلقی گردد برای جذب سیلی از مخاطبان که مدتی است برای دریافت کارنمودهای اصلی تلویزیون از جمله سرگرمی، آموزش و دریافت اطلاعات، روانه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی شده است.

یک برنامه ساز قدیمی و با تجربه در تایید این مطلب یادآور می گردد که ما در طول تاریخ مجریانی داشتیم که ایجاد حاشیه و حتی درگیری با مخاطب را به عنوان راهی برای دیده شدن برگزیده اند.

حسین فردرو که فراوری مسابقه های تلویزیونی متعددی را بر عهده داشته است، در گفت وگویی با وبلاگ دلند چت همچنین عنوان می نماید که همواره بوده اند مجری هایی که علاقه مند بودند با ایجاد حاشیه دیده شوند و خود را میان مخاطبان جا بیندازند.

او در این زمینه شرح می دهد: ما در هر زمانی و در همه جای جهان، مجریانی داشتیم که سعی می کردند حرص مخاطب را دربیاورند و کاری می کردند که بیننده ها معترض شوند و با این روش چالش هایی را به وجود می آوردند که مخاطبشان بیشتر گردد. کسانی که نمی توانند مردم را شاد نمایند و بخندانند و حرفی برای گفتن ندارند با این روش که حرص مردم را درمی آورند خودشان را میان مخاطبان جا می اندازند و معروف می نمایند. این کار اگر تکرار گردد، صداوسیما باید جلوی آن را بگیرد.

این برنامه ساز باتجربه در بخش دیگری از صحبتهایش درباره حاشیه اخیر برنامه آشپزی شبکه یک می گوید: من فکر می کنم مجری نتوانسته است منظورش را به درستی بیان کند. اینطور که در این ویدئو به نظر می رسد، انگار ایشان خواسته بگوید کار راننده تاکسی قابل احترام نیست. این رویکرد را نباید به کل سازمان صداوسیما تعمیم داد؛ زیرا صداوسیما می داند در حال حاضر اغلب قشر عام و یا کم درآمد بیننده اش هستند. آدم هایی که تحملشان زیاد است و از بیشتر حرف هایی که از صداوسیما می شنوند بدون تحلیل می گذرند.

فردرو ادامه می دهد: ما همواره از برنامه های صداوسیما تقاضا داریم که این مطلب را جا بیندازند که خود افرادی که صحبت می نمایند در قبال مطلب عنوان شده مسوول باشند و هر چیزی را به عنوان یک سیاست کلی از آن بالا نبینیم. در صورت اشتباه این فرد، باید خودش عذرخواهی کند و در صورت تکرار صداوسیما باید برخورد کند. اگر صداوسیما به جای انتخاب های خوب محدودیت ها را زیاد کند به برنامه سازان و مدیر گروه ها لطمه می خورد.

او اضافه می نماید: در این ماجرا باید به نفس ماجرا و خود گوینده توجه کنیم و فرض را بر این بگذاریم که این نظر شخصی خودش بوده و در صورت تکرار باید صداوسیما جلوی او را بگیرد.

فردرو می گوید: امیدوارم به سمتی پیش برویم که هر گوینده ای در تلویزیون حرف دل خودش را بزند تا دچار این شرایط نشویم و به خاطر خوشایند دیگران آدم ها به سمت ریا، دروغ گویی و تظاهر پیش نفرایند. مردم چون این مساله را می فهمند برخورد می نمایند. مثلا در برنامه خندوانه آقای رامبد جوان می گفتند حال ما خوب است، لذت ببریم و شاد باشیم. در این صورت وقتی که مردم متوجه می شوند شما آنقدر از شرایط کشور خودت نگرانی که برای راه انداختن کار خودت کشور دیگری را انتخاب می کنی، می گویند دلش با حرفش یکی نبوده و این مجری را به عنوان یک دوست نمی بینند. خب کسی را بیاورید که واقعا علاقه مند باشد.

حسین فردرو که ساخت برنامه های خاطره انگیزی همچون محله برو بیا و محله بهداشت را در کارنامه دارد، درباره امکان همکاری مجدد با تلویزیون، می گوید: در حال حاضر به دو دلیل نمی توانم کارهای خودم را در صداوسیما دنبال کنم و برنامه بسازم. یکی از این دلایل بیماری کرونا است؛ زیرا کارهایی که من در سال های اخیر انجام می دادم در ارتباط با جشن ها و مسابقات تلویزیونی بوده و چون با حضور مردم برگزار می گردد دوست ندارم که با فضای موجود و ماسک انجام گردد زیرا هم از نظر رعایت پروتکل ها مشکلاتی وجود دارد و هم از نظر تصویری زیبا نیست به همین دلیل در آن قالب فقط یک برنامه داشتم که الان متوقف است. دلیل دوم این است که خودم دیگر زیاد علاقه مند نیستم که فقط برای صداوسیما کار کنم؛ فضای مجازی الان رونق خاصی گرفته و دارد جای خودش را پیدا می نماید. در حال ساخت یک پروژه نمایشی با همکاری دو نفر از دوستان برای فضای مجازی هستیم. این کار، نمایشی است که فعلا 24 قسمتش را می سازیم و پس از آن امیدواریم از آن پروژه هایی باشد که به صورت مداوم بتواند تا جای ممکن فراوری گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دستپخت جدید برای تلویزیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستپخت جدید برای تلویزیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید