بسیار سفر باید تا پخته شود خامی

به گزارش وبلاگ دلند چت، خبرنگاران: سفر آموزه­ های بسیار دارد، از آموختن جنبه ­های تاریخی یک محل تا آشنایی با آداب و سنن آنجا. ایران با این گونه گونی فرهنگی و قومی بسیار نکات آموزنده ­ای دارد که در سفر رخ می ­نماید. یکی از این جنبه­ ها فرهنگ خوراک ایران است.

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی

نویسنده : نسرین صالحی (پژوهشگر فرهنگ خوراک)

باتوجه به اینکه ایران یکی از سه فرهنگ آشپزی دنیای باستان را در کنار آشپزی چینی و رومی داشته است، جای آن را دارد که در بستر گردشگری نیز جایگاه ویژه ­ای برای آن در نظر گرفته شود، ولی عملاً می­ بینیم که گردشگری خوراک در ایران مغفول مانده و عملاً هیچ ردی از خوراک در گردشگری دیده نمی­ شود. اگر از گیلان صرف نظر کنیم که یک استثناء به شمار می­ رود، هیچ یک از استان­های ایران جایگاه خاصی در گردشگری خوراک ندارد.

وبلاگ دلند چت زیادی از من به عنوان پژوهشگر خوراک سئوال می­ کنند که برای توسعه گردشگری خوراک چه باید کرد. همه هم فکر می­ کنند که مشکل از برنامه ریزی دولتی است که زیرساخت­های لازم را فراهم نکردند. شاید بخش کوچکی از این موضوع سهم دولت باشد، ولی اگر دولت تمام سعی خود را هم بکند، بازهم به نظر من کفایت نمی کند.

من به عنوان کسی که سفرهای بسیار زیادی در ایران داشته و حتی انتها نامه کارشناسی ارشد خود را هم در زمینه گردشگری خوراک نوشته ­ام، به این نتیجه رسیدم که دلیل عدم توسعه گردشگری خوراک در ایران عدم آگاهی مردم از موضوع فرهنگ خوراک است.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

لیست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

اگر مردم آگاه باشند و مطالبه داشته باشند، قطعاً باعث ماندگاری فرهنگ خوراک که اتفاقاً در خطر نیز هست، خواهد بود. در نظربگیرید سفری به استان یزد دارید، اگر در رستورانی که منوی آن تماماً کباب و غذاهائی که در تمام ایران به صورت یکسان دیده می­ شود، شما به عنوان مشتری تقاضای قیمه یزدی کنید.

صاحب رستوران در صورت تکرار این تقاضا، قطعاً قیمه یزدی را در منوی رستورانش قرار خواهد داد تا رضایت مشتریانش را جلب کند. این اتفاقی بود که در گیلان افتاد و به دلیل آشنایی عموم مردم با خوراک­های گیلانی و تقاضای مشتریان، عرضه خوراک نیز تداوم پیدا کرد.

بنابراین می­ بینیم که نقش آگاهی مردم تأثیر فوق العاده زیادی در گردشگری خوراک خواهد داشت. یکی از مهمترین اقداماتی که برای آگاه سازی مردم صورت می­ گیرد، تولید محتوای بصری است که تا با جذابیت خود شوق مردم را به سفر و تجربیات نو بیشتر کند. این تولید محتوا می­تواند در بستر تلوزیون یا فضای مجازی باشد.

افراد بسیاری در این فرایند تولید محتوا برای آگاه­ سازی عمومی فعالیت کردند که از دید من یکی از نمونه­ های پیروز آقای عبدالرحیم صاحب الفصول است.

وی یکی از فیلم سازان و مستند سازان خوش ذوق که حدود هفت سالی است به این مقوله علاقمند شده و به اقصی نقاط ایران برای به تصویر کشیدن کیمیاگران سفر کرده است. آشپزی هم نوعی کیمیاگری است که از گندم سفت و بی مزه نان خوش عطر یا سمنوی شیرین تهیه می­ شود که عطر و طعم آنها هر سری را مدهوش می­کند.

وی با مستندهای کوتاه قصد بر آن دارد تا همراه مادران خوش ذوق این سرزمین خوراک بعضاً فراموش شده را به تصویر کشیده و به رخ جهانیان بکشد. مستندهای بسیار سفر باید و طعم سفر از نمونه کارهای اوست که بالغ بردویست قسمت مستند می شوند از گوشه گوشه این سرزمین ره آوردی برای آگاه ­سازی این مردمان نیکوسرشت دارد.

هم فال هست و هم تماشا. هم می­شود آموزش دید و آنها را در خانه پخت و هم می­ توان در سفری به آن دیار طعم واقعی آن را چشید. دست مریزادی باید گفت بر تمام کسانی که در راه پاسداشت فرهنگ ایران زمین کوشیدند و سختی­ های آن را به جان خریده ­اند.

جانتان بی بلا و چراغ راهتان فروزان.

منبع: توریسم آنلاین

به "بسیار سفر باید تا پخته شود خامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسیار سفر باید تا پخته شود خامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید