جشنواره جوان خوارزمی به بستری برای آموزش و مهارت افزایی ارتقا می یابد

به گزارش وبلاگ دلند چت، تهران (پانا) - افتتاحیه دوره آموزشی بیست و سومین جشنواره جوان خوارزمی با حضور الهام یاوری، ریاست سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در پارک علم و فناوری پردیس برگزار گردید. در این مراسم مهدی ضیغمی، رئیس کانون ایران پتنت و مهدی صفارنیا، رئیس پارک فناوری پردیس نیز سخنرانی کردند.

جشنواره جوان خوارزمی به بستری برای آموزش و مهارت افزایی ارتقا می یابد

الهام یاوری در جمع برگزیدگان بیست و سومین جشنواره جوان خوارزمی در بخش دانش­ آموزی بیان نمود: جشنواره جوان خوارزمی کوشش کوچکی است برای اینکه بتوانیم به بار نشاندن استعدادها را عملی کنیم. این جشنواره دو ویژگی متفاوت نسبت به قبل دارد. ابتدا اینکه این جشنواره دیگر یک مسابقه نیست بلکه یک بستر مهم برای آموختن و بیشتر آموختن است و آموزشی گام به گام برای توانمندتر کردن دانش ­آموزان. کوششهای زیادی در سال گذشته، اجرا شده که در این دوره دو روزه، بخشی از آن دیده می گردد.

وی در ادامه اضافه نمود: بنا است تا دانش ­آموزان به این مطلب برسند که نفس اختراع و ایده پردازی انتهای کار نیست بلکه ابتدای راه آموختن است. جشنواره پژوهشی خوارزمی، یک جشنواره شناخته شده در خارج از مرزهای کشور است اما هنوز راستای طولانی در پیش دارد و باید به عنوان جشنواره ای در راستای کارآفرینی به آن نگریسته گردد که با ایجاد کسب و کار در کشور گره بخورد.

مهدی ضیغمی، رئیس کانون پتنت ایران نیز در افتتاحیه این دوره آموزشی دو روزه حضور یافت و با اشاره به اینکه کانون پتنت برای تسهیل تبدیل علم به فناوری سودآور فعالیت می نماید، گفت: تعریف علم تنها انجام پژوهش و مقاله نوشتن نیست بلکه تعریف وسیعی دارد. ما در بحث ایده دادن، به دانش آموزان و اعضای خود آموزش می دهیم که چگونه از علم خروجی فناوری بگیرند به صورتی که منجر به ایجاد ثروت گردد و چگونه یک فناوری را وارد بازار کنیم، بگونه ای که مورد استفاده قرار بگیرد و اثرگذار باشد و بتوان از آن به سودآوری رسید.

ضیغمی توضیح داد: کوشش ما این است که به اعضای خود نشان بدهیم کدام راستا بهتر است و چاله های این راستا چیست؛ البته بدون در چاله افتادن و کسب تجربه، پیروزیت تضمینی نخواهد بود و حتی اگر پیروز بشویم این پیروزیت تضمینی نیست. ما کوشش داریم دانش آموزان را طوری آموزش بدهیم تا در این زنجیره تأمین بتوانند به فراوری فناوری موثر بپرازند.

سپس صفارنیا رئیس پارک فناوری پردیس با حضور در جمع دانش آموزان منتخب در جشنواره جوان خوارزمی به تشریح امکانات و ظرفیت های این پارک پرداخت و گفت: بیش از 6هزار متخصص در پارک فناوری پردیس مشغول به کار هستند و حدود 400مجموعه دانش بنیان اینجا در حال فعالیت هستند. بیش از هزار محصول درآمد مجموعه های دانش بنیانی است که در این جا فعالیت می نمایند.

صفارنیا با اشاره به کمبود نیروی کارآمد و توانمند در این شرکت های دانش بنیان از نیازمندی های آنان گفت و ادامه داد: برای تأمین نیرو طرحی به نام صدف را شروع کردیم که به موجب آن بتوانیم دانشجویان را توانمند کنیم و آنها را با زیست بوم دانشی کشور بیشتر آشنا کنیم. در چندسال اخیر حدد 400نفر ایرانی دانشجوی برتر دانشگاههای مختلف جهان در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به تمهیداتی که برای دانش آموزان در این پارک اندیشیده شده است، بیان داشت: در حوزه دانش آموزی دو برنامه دیگر در پارک فناوری پردیس داریم که یکی در حوزه تجهیزات فن آموز علمی است. به همین دلیل و پیش از کرونا بازدیدهای دانش آموزی زیادی در این مکان برقرار بود که بعد از کرونا کاهش پیدا نموده است. با بازدید از این فضا دانش آموزان متوجه می شوند که مجموعه هایی برای رشد، بروز و ظهور ایده های آنها وجود دارد.

وی اضافه نمود: دومین برنامه در حوزه دانش آموزی ما، جشنواره مصطفی است، که امروز تبدیل به یک بنیاد مردم نهاد شده و 4دوره از آن برگزار شده است. مسابقه بخش دانش آموزی آن، مسابقه نور است که تا کنون در مجموع در چهار دوره آن حدود 15-16هزار نفر شرکت نموده اند. این برنامه مستمر و سالانه است و هرسال برگزار می گردد.

صفارنیا توضیح داد: تا کنون حدود 100 مجموعه شتابدهی در تهران داریم که روی تیم های صاحب ایده سرمایه گذاری می نمایند و تسهیلات لازم برای فعالیت را در اختیار آنها قرار می دهند.

در این دوره آموزشی دو روزه 41دانش آموز که منتخبین جشنواره جوان خوارزمی هستند، شرکت نموده و از برنامه های آموزشی آن استفاده خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "جشنواره جوان خوارزمی به بستری برای آموزش و مهارت افزایی ارتقا می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره جوان خوارزمی به بستری برای آموزش و مهارت افزایی ارتقا می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید