خوراکی های شب یلدا را سالم مصرف کنید

به گزارش وبلاگ دلند چت، در شب یلدا بسیاری از افراد هیچ اهمیتی به تغذیه نمی دهند و انواع خوراکی های مختلف را مصرف می نمایند، درصورتی که باید در شب یلدا بعضی نکات تغذیه ای را به خوبی رعایت کرد.

خوراکی های شب یلدا را سالم مصرف کنید

شب یلدا، طولانی ترین شب سال و یکی از آیین های کهن ماست. در این شب افراد دور هم جمع می شوند و با خوردن خوراکی های مختلف و صحبت کردن و گرفتن فال حافظ لحظه های شیرینی را کنار هم می گذرانند. خوراکی های شب یلدا متنوع و خوشمزه هستند و از هیچ کدام نمی گردد، گذشت اما بر طبق توصیه ها نمی توان در شب یلدا همه خوراکی ها و غذاهای خوشمزه را مصرف نمود. با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید تا خوراکی های شب یلدا و طریقه صحیح مصرف آن ها را بشناسید.

خوراکی های شب یلدا

با توجه به نزدیک شدن به شب یلدا و اهمیت سلامت شما برای ما در ادامه این مطلب 5 مورد از توصیه هایی که در شب یلدا باید رعایت کنید، آورده ایم. در روزهای آینده قسمت دوم این مطلب که شامل موارد بیشتر است را می گذاریم.

انار را با گلپر بخورید

انار یکی از میوه های شب یلدا است. متخصصان توصیه می نمایند انارهایی را مصرف کنید که رسیده تر و شیرین تر باشد؛ زیرا از نظر مزاجی به اعتدال نزدیک تر است و باعث فراوری خون و تقویت سلامت می گردد. طبع انار سرد است و بهتر است آن را همراه با گلپر مصرف کنید تا دچار مشکل نشوید.

پسته و بادام بخورید

مصرف تنقلاتی مانند مغزها (بادام، فندق، بادام زمینی، پسته و غیره) که کم حجم و پرانرژی هستند در فصل زمستان برای بچه ها و بزرگسالان توصیه می گردد. از میان مغزها استفاده از مغز بادام بهتر است، زیرا به اعتدال نزدیک تر است. مصرف پسته به علت خون ساز بودن و تقویت دستگاه گوارش توصیه می گردد؛ اما باید پسته را خوب بجوید. بهتر است مغزهای دارای پوست و تازه را خریداری کنید و مصرف نمایید.

5 بادام، 8 پسته، 7 فندق و 1 قاشق غذاخوری کنجد و تخمه کدو یا آفتاب گردان هریک 45 کیلوکالری انرژی دارند.

مراقب خوردن هندوانه باشید

هندوانه یکی از میوه های شب یلدایی است که از قدیم الایام در سفره شب یلدا وجود داشته است. خواص هندوانه و فواید آن بر کسی پوشیده نیست؛ اما این میوه باید در فصل خودش مصرف گردد. طبع و مزاج هندوانه سرد و تر است و مزاج و طبع فصل زمستان نیز سرد و تر است؛ بنابراین نباید در زمستان میوه هایی با طبع سرد مصرف نمود.

هندوانه ای که به جای رشد در دمای 20 درجه بالای صفر در هوا در چله زمستان و دمای بیست درجه زیر صفر مصرف می گردد، آسیب رسان به بدن شما خواهد بود و برای سلامتی مضر است. اگر نمی توانید از هندوانه شب یلدا چشم پوشی کنید، بعد از خوردن هندوانه، از گل قند (ترکیب گل محمدی و خاک قند) و عسل به عنوان مصلح آن، بهره ببرید یا حتما از آجیل های گرم مثل گردو، پسته، بادام، کشمش و مویز به اندازه زیادتر از حد معمول خود استفاده نمایید تا از سردی هندوانه بکاهد.

میوه خشک بخورید

برترین جایگزین تنقلات ناسالم در دورهمی ها بخصوص در شب یلدا میوه خشک است. برگه هلو و یا زردآلو را زیاد نخورید و همراه آن ها بهتر است از مواد گرم تر استفاده نمایید. در کل نباید با این تصور که میوه های خشک هیچ کالری ندارند در مصرفشان زیاده روی کرد. مثلا هر 5 عدد انجیر، 8 برگه زردآلو، نصف لیوان توت خشک یا 2 قاشق غذاخوری کشمش، 60 کیلوکالری انرژی دارند.

شلغم و لبو بخورید

مصرف شلغم های طبیعی و قهوه ای رنگ (شلغم های سفید و صورتی ماهیت متفاوتی دارند) در افزایش سلامت بدنتان موثر است. ممکن است با مصرف چغندر یا لبو دچار یبوست شوید، آبی که چغندر در آن پخته می گردد خاصیت ملین دارد. حتما لبو را با اندازهی از آب آن میل کنید.

پیشنهاد مطالعه: ویدیوی درمان کم خوابی با دمنوش+ویدیو را از دست ندهید.

منبع: پیام دلتا

به "خوراکی های شب یلدا را سالم مصرف کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکی های شب یلدا را سالم مصرف کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید