توزیع رایگان داروی اس ام آ برای بیماران زیر 10 سال، ورود یک محموله دارویی تازه به کشور

به گزارش وبلاگ دلند چت، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هزینه داروی هر بیمار اس ام آ یک میلیارد تومان است.

توزیع رایگان داروی اس ام آ برای بیماران زیر 10 سال، ورود یک محموله دارویی تازه به کشور

حیدر محمدی گفت: در چند روز آینده یک محموله دارویی وارد کشور خواهد شد و تمام این امور با هدف رفع کمبود های ضروری دارو در آینده ای نزدیک است.

به گفته وی داروهای اس ام آ پس از گذراندن شیوه نامه های علمی در کشور تامین شد و از صبح روز چهارشنبه هفته گذشته توزیع دارو ها آغاز شده است و داروی بیماران اس ام آ به صورت شربت و تزریقی کاملا رایگان است، بنابراین اولویت اول ما بیماران زیر ده سال است تا جلوی فوت آنها گرفته گردد.

او اضافه کرد: داروهای اس ام آ برای اولین بار وارد کشور شده است و هم زمان کارهای مطالعاتی برای اولویت بعدی بیماران اس ام آ در حال اجرا است. این دارو برای هر بیمار یک میلیارد تومان هزینه در بر دارد و با ارز ترجیحی وارد شده است.

او ادامه داد: آنتی بیوتیک های خوراکی و سرم را به وسیله فراوری داخل بالا بردیم و آمار فراوری در کشور افزایش یافته است. فراوری شربت سرماخوردگی به بیش از چهار میلیون عدد در آبان رسیده است.

محمدی اضافه کرد: از سال 98 مجاز به صادرات دارو به علت موضوع ارز ترجیحی و محدودیت ناشی از آن نبودیم و به طور کلی صادرات به 50 میلیون دلار کاهش پیدا نموده است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: بیش از 98 درصد داروی مورد احتیاج کشور فراوری شده است به طوری که حدود 2 درصد داروها وارداتی هستند. توزیع سرم های وارداتی در زنجیره کشور کمی زمان بر است. مقدار مصرف رمدسیویر در خرداد 200 هزار عدد و در تیر به بیش از دو میلیون رسیده بود که پیش بینی مصرف در چنین شرایطی کمی سخت است.

او گفت: نحوه نگهداری، دما و رطوبت دارو باید نظارت گردد و خرید دارو خارج از چرخه داروخانه سلامت فرد را به خطر می اندازد.

محمدی اضافه کرد: ما بر اساس سامانه تی تک می توانیم از شرایط دارو در کشور مطلع و مطلع شویم. در واقع، برنامه ریزی ما می بایست بر اساس گزارش سامانه تی تک انجام گردد که این گزارش ها را شرکت ها در سامانه بارگذاری می نمایند.

وی با اشاره به این که صد درصد داروهای وارداتی در سامانه تی تک ثبت می گردد، گفت: 90 درصد داروهای فراوری داخل در سامانه ثبت می گردد.

محمدی به تجهیزات پزشکی اشاره نمود و گفت: تجهیزات پزشکی 4 هزار فراوری نماینده و وارد نماینده دارد که 90 درصد تجهیزات پزشکی در سامانه تی تک ثبت می گردد اما 70 درصد تجهیزات قابل استعلام است.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید نمود: سامانه تی تک یکی از ابزارهای نظارتی ما است و به همین دلیل در پی تکمیل زیرساخت های این سامانه هستیم.

محمدی در ادامه با اشاره به ثبت 914 کد ژنریک دارو در آخر زنجیره، گفت: طبق قانون، قیمت گذاری مواد اولیه صورت نمی گرفت اما ارز ترجیحی به آن پرداخت می شد.

وی با عنوان این مطلب که دو پیشنهاد به فراوری نمایندگان مواد اولیه داشته ایم، گفت: ما به فراوری نمایندگان مواد اولیه پیشنهاد داده ایم یا قیمت گذاری را قبول نمایند و یا این که واردات را آزاد می کنیم و رقابت نمایند.

محمدی با اشاره به این که تا آخر همین ماه کمبود های دارویی رفع خواهد شد گفت:ایران یکی از کشورهای پر متقاضی برای طب سنتی است. در زمینه طب سنتی جلوتر از افق 1404 هستیم و دو هزار مجوز و پروانه طب سنتی نیز صادر نموده ایم. طب سنتی در حوزه پیشگیری ورود پیدا نموده اما در حوزه درمان وارد نشده است.

او اضافه کرد: قیمت قلم انسولین متنوع است، قیمت قلم انسولین فراوری داخل حدود 80 هزار تومان و قیمت قلم وارداتی در دو نوع 140 هزار تومانی و 220 هزار تومان است. قیمت آزاد انسولین کم تر از کشورهای همجوار است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در طرح دارویار ارز دارو را اصلاح و از ارز دولتی به نیمایی تغییر دادیم. در 95 درصد داروهای ما ارز به مصرف نماینده تعلق می گیرد. در طرح دارویار پرداخت از جیب مردم در بسیاری از داروها کاهش پیدا نموده است.

او اضافه کرد: یکی از فراوری نمایندگان اسپری های تنفسی در خط فراوری مشکل داشت که رفع شده است. به طور کلی دو فراوری نماینده اسپری در کشور داریم.

او اضافه کرد: ما عدد مشخصی را برای هزینه های مالی دارو ها ارائه می دهیم و این مسئله علتی بر افزایش قیمت دارو نخواهند بود.

وبلاگ دلند چت علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "توزیع رایگان داروی اس ام آ برای بیماران زیر 10 سال، ورود یک محموله دارویی تازه به کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توزیع رایگان داروی اس ام آ برای بیماران زیر 10 سال، ورود یک محموله دارویی تازه به کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید