باغ روس ها ، باغ اسرارآمیز گرگان

به گزارش وبلاگ دلند چت، باغ و عمارتی قدیمی در ضلع جنوبی خیابان امام و قسمت غربی امام زاده بی بی هور و بی بی نور در محله شیرکش گرگان واقع شده است که به باغ روس ها معروف و زمانی کنسولگری روسیه بوده است. این باغ و عمارت داخلش به صورت نیمه متروکه به جای مانده است که به علت قدیمی بودن گاهی دیوار باغ بر اثر بارش برف و باران فرو می ریزد و دوباره بازسازی می گردد.

باغ روس ها ، باغ اسرارآمیز گرگان

روابط روس ها با استرآباد (گرگان کنونی) که اهالی به آنها اِروس می گفتند به سال ها قبل باز می گردد. پس از قراردادهای گلستان و ترکمانچای در دوره فتحعلی شاه قاجار، باغ روس ها از تاجری استرآبادی به مدت 99 سال اجاره می گردد و به عنوان کنسولگری روسیه مورد استفاده قرار می گیرد که سال 1388 این قرارداد به انتها می رسید.

در خصوص گرگان بیشتر بدانید

باغ روس ها از درختان کهنسال کاج و سرو، تعدادی حوض، باغچه و جوی آب تشکیل شده است که هم اکنون اثر چندانی از آنها باقی نمانده است، بعلاوه کنسولگری روسیه از دو بنا، شامل ساختمان ورودی و عمارت اصلی تشکیل شده است. ساختمان ورودی باغ، به صورت دو طبقه از آجر، گچ، خاک و لایه ای از رنگ زرد ساخته شده است و طبقه همکف این ساختمان از یک درب چوبی و دو ستون آجری با طاق های هلالی و نیم دایره و طبقه اول از درب و پنجره هایی چوبی و یک تراس با نرده های خراطی تشکیل شده است.

ساختمان اصلی باغ و کنسولگری به صورت عمارت کلاه فرنگی در وسط باغ واقع شده است. این ساختمان مثل نمای ورودی از دو طبقه و با آجر، گچ و لایه هایی از رنگ زرد ساخته شده است. نمای شمالی ساختمان از پنجره هایی هلالی و قسمت های غربی و جنوبی از پنجره های تخت تشکیل شده اند، نمای قسمت شرقی ساختمان نیز شامل ایوانی است که با ستون هایی چوبی خود بر روی طبقه همکف واقع شده است. سقف عمارت اصلی باغ روس ها قبلا از جنس سفال بوده اما به مرور زمان و بر اثر بارش برف و باران از بین رفته است.

قدمگاه امام رضا در آبادان - ناشناخته ای در جنوب ایران

معرفی خانه ستوده چالشتری در شهرکرد

با حمام مهدی قلی بیک و موزه مردم شناسی مشهد بیشتر آشنا شوید

منبع: فلای تودی

به "باغ روس ها ، باغ اسرارآمیز گرگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ روس ها ، باغ اسرارآمیز گرگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید