آشکار شدن فصل تاریکی از تاریخ حقوق بشر کانادا با کشف گور دسته جمعی بچه ها بومی

به گزارش وبلاگ دلند چت، یک گور دسته جمعی حاوی بقایای 215 کودک بومی در زمین یک مدرسه شبانه روزی در بریتیش کلمبیای کانادا کشف شده است.

آشکار شدن فصل تاریکی از تاریخ حقوق بشر کانادا با کشف گور دسته جمعی بچه ها بومی

به نوشته روزنامه گاردین، این کشف دردناک و عجیب در حیاط یک مدرسه قدیمی شبانه روزی نزدیک شهر کاملوپس، اواخر روز پنجشنبه به وسیله مردم بومی Tkemlups te Secwépemc و پس از آن اعلام شد که این مکان به وسیله تیمی که از رادار نفوذ در زمین استفاده می کرد، مورد کاوش نهاده شد.

رزان کاسیمیر، رئیس قبیله Tkemlups te Secwépemc در بیانیه ای گفت: ما در جامعه خود متوجه این مساله شدیم و حالا این را تایید می کنیم که این گور دسته جمعی متعلق به بچه ها گمشده ای است که مرگ آنها اعلام نشده است.

وی ادامه داد: بعضی از بقایای اجساد به بچه ها حدودا سه ساله تعلق دارد اما علت و زمان مرگ آنها هنوز معین نیست. در حال حاضر سوالات زیادی وجود دارد که باید پاسخ داده گردد.

این مدرسه شبانه روزی در سال 1890 و در دوران حاکمیت کلیسای کاتولیک تاسیس و در 1978 تعطیل شد.

تاسیس این مدرسه شبانه روزی بخشی از شبکه سراسری کانادا برای ایجاد چنین مدارسی برای دور کردن اجباری بچه ها بومی از خانواده ها و جوامعشان و ممنوعیت صحبت کردن به زبان بومی یا انجام فعالیت های فرهنگی مربوط به آن قبیله بوده است. بعلاوه سوءاستفاده های جنسی، احساسی و جسمی به همراه کار اجباری هم در این موسسات وجود داشت.

بر اساس گزارش 2015 کمیسیون مصالحه و اعتماد معین شد که دست کم 150 هزار کودک در این مدارس حضور داشتند.

جورج مانوئل، یکی از افرادی که در دهه 1920 میلادی در این مدارس بود، گفت: تمامی دانش آموزان بومی از گرسنگی رنج می بردند. مدارس هم در زمستان ها سرد و جایی غیر بهداشتی بود.

بعلاوه در اسناد دیگر آمده که دانش آموزان در معرض سرخک، آنفلوآنزا، سل و سایر امراض واگیردار بودند و بسیاری هم می مردند.

خشونت های اعمال شده علیه این بچه ها در این مدرسه شبانه روزی تا زمان تعطیلی آن ادامه داشت.

جوامع بومی کانادا مدت ها بود که می دانستند گورهای دسته جمعی در مدارس شبانه روزی وجود دارد و اثبات آن به چندین دهه احتیاج داشت. بعلاوه تخمین زده می گردد که دست کم 3201 مورد مرگ در مدارس شبانه روزی وجود دارد اگرچه در مجموع تعداد آنها به علت مرگ های اعلام نشده و تخریب محل ممکن است هرگز معین نگردد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا از شوک و پریشانی خود در خصوص کشف بقایای اجساد این بچه ها در محوطه یک مدرسه شبانه روزی سابق که بیش از یک قرن پیش برای جذب مردم بومی تاسیس شده بود، سخن گفته است.

ترودو این مساله را یادآور دردناک آنچه او به اسم یک فصل تاریک و شرم آور از تاریخ کانادا خواند، دانست.

از زمان شکل گیری کانادا در قرن 19 میلادی، دولت، بچه ها بومیان کانادا را از خانواده و قبیله جدا می کرد و آنها را در مدارس شبانه روزی و نزد خانواده های سفید پوست به فرزند خواندگی می فرستاد.

دولت کانادا تا به امروز چندین میلیارد دلار غرامت پرداخت نموده است.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "آشکار شدن فصل تاریکی از تاریخ حقوق بشر کانادا با کشف گور دسته جمعی بچه ها بومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشکار شدن فصل تاریکی از تاریخ حقوق بشر کانادا با کشف گور دسته جمعی بچه ها بومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید