سورن پلاس توربو گازسوز چگونه به جهان آمد؟ ، تراکم 11.7 در موتور EF7 خودرو

به گزارش وبلاگ دلند چت، سورن پلاس توربو گازسوز قوی ترین خودرو تولید شده در کشور است. این محصول به زودی به بازار عرضه می شود. راندمان بالای این خودرو چگونه حاصل شده است؟

سورن پلاس توربو گازسوز چگونه به جهان آمد؟ ، تراکم 11.7 در موتور EF7 خودرو

وبلاگ دلند چت - مجتبی اسماعیلی: خودرو سورن پلاس توربو گازسوز از طریق خبرنگار وبلاگ دلند چت بررسی شد. این خودرو دو گانه سوز از پیشرانه EF7 توربو استفاده می کند، اما تمرکز طراحی آن روی گاز است و بیشترین راندمان را در حالت پیمایش با گاز در اختیار راننده قرار می دهد.

جزئیات قوی ترین خودرو ایرانی را در کانال یوتیوب وبلاگ دلند چت پلاس تماشا کنید:
پروژه ناتمام دنا گاز سوز

موتور سورن پلاس توربو گازسوز پیشتر روی دنا گازسوز توربو نیز نصب شده بود. این خودرو به دلیل تمام گاز سوز بودن، نسبت تراکم وحشتناک 13:1 و قدرتی معادل 170 اسب بخار داشت. این خودرو بنا به دلایل مختلف به تولید انبوه نرسید و سورن پلاس گازسوز جایگزین آن شد. اما تیم وبلاگ دلند چت پیروز شد این خودرو را در همان زمان آزمایش کند که می توانید گزارش کامل آن را در لینک تست جاده ای و فنی خودرو دنا توربو تمام گازسوز؛ قوی ترین خودرو ایران بخوانید.

مشکل این بود که این خودرو آزمایشی، تمام گازسوز بود و باک بنزین 10 لیتری آن تنها امکان رسیدن به جایگاه بعدی گاز را به راننده می داد. سورن پلاس توربو گازسوز اما برای کار کردن در هر دو حالت گاز و بنزین طراحی شده است.

بهترین خودرو گازسوز ایرانی

علی اطلاعات مدیر پروژه سورن پلاس توربو گازسوز در گفت وگو اختصاصی به وبلاگ دلند چت گفت: خودرو سورن پلاس گازسوز با تمرکز بر سوخت گاز و با دو هدف طراحی شده است. هدف اول حفظ سبد محصولات ایران خودرو از طریق کاهش مصرف سوخت است. دومین هدف نیز تمرکز بر رفع مسائل و ضعف های خودروهای گازسوزی است که در کشور وجود دارند و موجب نارضایتی مردم شده اند.

بهترین موتور ایرانی آمد؟ با ویژگی های موتور سه سیلندر ریرا در کانال یوتیوب وبلاگ دلند چت پلاس آشنا شوید:

قدرت و گشتاور مناسب این خودرو چگونه به دست آمده است؟

بیشینه راندمان حجمی

مدیر پروژه سورن پلاس توربو گازسوز در رابطه با جزئیات دستیابی به توان مناسب در این خودرو گفت: همان طور که می دانید خودروهای گازسوز در کشور معروف به خودروهای ارزانی هستند که بیشتر برای کاربری تاکسی استفاده می شوند. توان و گشتاور این خودروها نیز چندان مناسب نیست. ما توانستیم در خودرو سورن پلاس گازسوز با استفاده از سیستم پرخوران و همچنین افزایش راندمان حجمی موتور (نسبت تراکم) تا 11.7، حدود 250 نیوتون متر گشتاور بگیریم. قدرت این خودرو نیز حدود 163 اسب بخار است.

وی درباره عملکرد خودرو روی حالت بنزین گفت: تمرکز طراحی ما روی سوخت گاز بود تا مصرف کننده ترغیب شود از حالت گاز خودرو استفاده کند. در ابتدای این پروژه هدف ما این بود که بنزین فدای گاز شود و حالتی باشد که بنزین تنها زمانی که گاز تمام شد مصرف کننده را به جایگاه گاز برساند. اما به دلیل برخی از محدودیت ها و همچنین درخواست مرکز تحقیقات ایران خودرو، ما حالت بنزین را هم اضافه کردیم.

وی ادامه داد: هر چند عملکرد این خودرو در حالت بنزین ضعیف تر از حالت گاز است، اما باز هم نسبت به خودروهای تنفس طبیعی بهتر است. نمونه های تنفس طبیعی گشتاوری حدود 150 نیوتون متر دارند، در حالیکه گشتاور سورن پلاس توربو گازسوز روی حالت بنزین 180 نیوتون متر است. قدرت خودرو نیز حدود 100 کیلووات (135 اسب بخار) است.

فیلم معرفی خودرو برقی تازه ایران خودرو را در کانال یوتیوب وبلاگ دلند چت پلاس تماشا کنید:
ظرفیت مخزن گاز و اندازه پیمایش

مدیر پروژه سورن پلاس توربو گازسوز در مورد اندازه پیمایش خودرو گفت: پیمایش خودرو که پیرو همان افزایش راندمان حجمی خودرو حاصل شده است، از دیگر نکات مهم این پروژه است. این خودرو با یک بار سوخت گیری در مخزن 100 لیتری خود می تواند 400 کیلومتر را بپیماید. نیاز به یادآوری است که خودروهای گازسوز فعلی پیمایشی حدود 200 کیلومتر دارند.

وی شرح داد: خودرویی که مشاهده می کنید نمونه آفلاین تولید شده در خط آذربایجان ما است و اگر اتفاق خاصی نیفتد، اوایل دی ماه سال آینده-1403-، تولید انبوه این خودرو را خواهیم داشت.

زمان عرضه سورن گاز سوز قوی ترین خودرو ایرانی در ویدیوی زیر در کانال یوتیوب وبلاگ دلند چت پلاس اعلام شد:
پایه گاز بودن موتور EF7 به چه معنا است؟

سال ها پیش و در جریان معرفی و تولید پیشرانه های EF7 همواره روی موضوع پایه گازسوز بودن آن تاکید می شد. در واقع یکی از دلایل طراحی موتورهای سری EF، کار کردن با سوخت گاز7 بدون افت توان رایج در سایر خودروهای گاز سوز بود. اما بنابه دلایل مختلف این پیشرانه همواره به صورت بنزینی عرضه شد. اما پایه گاز ساز بودن موتور EF7 به چه معنا است؟

مدیر پروژه سورن پلاس توربو گازسوز در این زمینه به وبلاگ دلند چت گفت: مبنای طراحی موتور EF7 که سال ها پیش انجام شد، سوخت گاز بود. هنگام استفاده از سوخت گاز، دمای موتور بالاتر از حالت بنزین می رود، فشار احتراق بالاتر است و فشار داخل سیلندرها بیشتر است. در نتیجه باید دوام قطعات موتور بیشتر باشد. برای نمونه شاتونی که استفاده می شود باید از نوعی باشد که تا 300 نیوتون متر گشتاور را تحمل کند. همین طور بلوک سیلندر باید تا 300 درجه سانتیگراد دما را تحمل کند تا واشر سر سیلندر آسیب نبیند. به همین دلیل، موتور EF7 بر مبنای بیشترین گشتاوری که ممکن بود در حالت گاز به آن برسیم، طراحی شد.

مشخصات فنی و امکانات

موتور سورن پلاس توربو گازسوز می تواند 166 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این آمار یعنی این موتور از EFP هم قوی تر است.

البته زمانی که خودرو روی حالت بنزینی می رود، شاهد کاهش این اعداد خواهیم بود. در این صورت این نسخه از سورن پلاس 135 اسب بخار قدرت و حدود 180 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

قرار است این خودرو با گیربکس شش سرعته دستی به بازار عرضه شود. مطابق استانداردهای 85 گانه تازه سورن پلاس توربو گازسوز به امکاناتی همچون سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش فشار باد تایرها، دستیار ترمز اضطراری، دی لایت و… مجهز است. مانیتور لمسی نیز به این خودرو اضافه شده است.

جمع بندی

هر چند حالت سوخت گاز باید از ابتدا روی پیشرانه های EF7 قرار می گرفت، اما حالا هم باید آن را به فال نیک گرفت. آلایندگی کم، توان بالا، پیمایش مناسب و هزینه ارزان تر سوخت گاز نسبت به بنزین از مزایای سورن پلاس توربو گازسوز با سوخت CNG هستند.

اما کاش ایران خودرو این پیشرانه خوب را روی کراس اوور تازه خود ریرا یا دست کم تارا قرار می داد تا قابلیت های رانندگی و فرمان پذیری خودرو نیز مطابق با توان خودرو باشد.

بدنه تارا چگونه تولید می شود؟ / بازدید وبلاگ دلند چت از خط تولید خودرو تارا برای بررسی ایمنی

تیپ های سهند پارس خودرو حذف شدند / کاتالوگ تازه سهند منتشر شد

کادیلا و آریا به خط تولید نرسیدند / اعلام برنامه تازه تولید برای این خودروها

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از 23 سال!

پژو 207 شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟

منبع: بیت ران

به "سورن پلاس توربو گازسوز چگونه به جهان آمد؟ ، تراکم 11.7 در موتور EF7 خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سورن پلاس توربو گازسوز چگونه به جهان آمد؟ ، تراکم 11.7 در موتور EF7 خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید