راهکارهای طبیعی برای کاهش سریع نفخ شکم

به گزارش وبلاگ دلند چت، شکم متورم، آروغ زدن، نفخ شکم و درد همه از علائم متداول نفخ شکم هستند. هرازچند گاهی با این مسائل متداول گوارشی دست به گریبان می شویم به گونه ای که در فعالیت های روزمره مان تداخل ایجاد می نمایند. هنگامی که مجبور هستید بیرون بروید نفخ شکم باث افزایش ناراحتی و آزار می گردد به ویژه به دلیل نفخ شکم نمی توانید در لباس بیرون احساس راحتی داشته باشید.

راهکارهای طبیعی برای کاهش سریع نفخ شکم

به گزارش وبلاگ دلند چت، این شرایط آزاردهند موقتی است و در ادامه چند روش اثبات شده علمی برای کاهش سریع نفخ شکم شرح داده شده است.

از پرخوری پرهیز کنید

به طور معمول احساس نفخ بعد از خوردن یک وعده غذایی حجیم و زیاد به ویژه هنگام تندتند غذا خوردن ایجاد می گردد.

هنگامی که به صورت غذا می خورید متوجه میزان مصرف خود نمی گردد در نتیجه زیاده روی می کنید در نتیجه بعد از آن احساس نفخ و پر شدن دارید، بنابراین سعی کنید بشقاب خود را بیش از حد با غذا پر نکنید و آگاهانه و آهسته جویدن غذا را تمرین کنید.

مراقب آلرژی غذایی و عدم تحمل باشید

آلرژی غذایی و عدم تحمل نیز باعث ناراحتی و احساس گرما در شما می گردد. اگر بعد از خوردن یک ماده غذایی خاص احساس تورم نموده اید می تواند نشانه عدم تحمل غذایی یا آلرژی باشد.

لاکتوز، فروکتوز، تخم مرغ و گلوتن بعضی از مواد رایج برای ایجاد عدم تحمل به شمار می آیند. برای بعضی افراد هضم این مواد غذایی را که منجر به درد شکمی می شوند سخت است.

از بلعیدن هوا یا گازها خودداری کنید

هنگام مصرف نوشیدنی های گازدار، آدامس جویدن یا نوشیدن مایعات با نی هوا و گازهای زیادی بلعیده می گردد.

نوشیدنی های گازدار حاوی حباب های دی اکسید کربن پس از رسیدن به معده از مایع آزاد می شوند. هنگام آدامس جویدن یا نوشیدن مایعات با نی نیز هوای زیادی بلعیده می گردد که باعث ناراحتی در شکم می گردد.

مراقب مصرف غذاهای پر فیبر باشید

اگر اغلب از مشکل نفخ شکم رنج می برید باید مراقب مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد فیبر باشید. بعضی از مواد غذایی حاوی مقدار زیاد فیبر می توانند مقادیر زیادی گاز فراوری نمایند حبوبات مانند لوبیا و عدس از جمله این مواد غذایی هستند، همچنین غذاهای چرب نیز هضم را کند نموده و برای افرادی که از مسائل نفخ شکم رنج می برند مشکل ایجاد می نمایند.

در فواصل منظم غذا بخورید

فاصله زیاد بین زمان وعده های غذایی منجر به فراوری گاز توسط باکتری های روده می گردد. در طول روز وعده های غذایی کمی بخورید تا سیستم هضم بدن در حال حرکت باشد. بین وعده های غذایی خوردن یک مشت آجیل یا چند واحد میوه به جلوگیری از بروز نفخ و تورم شکم یاری می نماید.

پروبیوتیک ها می توانند یاری نمایند

سلامت بد روده یکی از دلایل عمده نفخ شکم محسوب می گردد، بنابراین برای خلاص شدن از شر آن پروبیوتیک ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

پروبیوتیک هایی مانند ماست، کفیر و ترشی به افزایش تعداد باکتری های خوب روده و تسریع فرایند هضم یاری می نمایند.

نتایج چندین مطالعه نشان می دهند پروبیوتیک ها فراوری گاز و نفخ را در افرادی که مسائل گوارشی دارند کاهش می دهد.

مصرف سدیم را کاهش دهید

میان وعده های غذایی حاوی مقدار زیادی سدیم احساس گرفتگی در شکم ایجاد می نمایند. سدیم با احتباس آب در بدن باعث تورم و نفخ شکم می گردد، بنابراین بهتر است میزان مصرف نمک و غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید.

اگر اغلب از مشکل نفخ شکم رنج می برید یا به نفخ مزمن مبتلا هستید به گونه ای که زندگی روزمره تان را مختل می نماید به پزشک مراجعه کنید، همچنین نفخ می تواند به دلیل بعضی از مسائل اساسی زمینه ای نمایان گردد که در صورت عدم درمان تشدید می گردد.

منبع: دکتر سلام

منبع: جام جم آنلاین

به "راهکارهای طبیعی برای کاهش سریع نفخ شکم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای طبیعی برای کاهش سریع نفخ شکم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید