برنج قهوه ای یا برنج سفید؟ کدام برای سلامت مفید است؟

به گزارش وبلاگ دلند چت، ایرنا/ مطالعاتی که نتایج آنها در مجله تغذیه بالینی آمریکایی به چاپ رسیده، نشان می دهد برنج قهوه ای غنی از سبوس، پروتئین، تیامین، کلسیم، منیزیم، فیبر و پتاسیم است و برای کسانی که می خواهند وزن از دست بدهند یا مبتلایان به دیابت، یه گزینه غذایی عالی به تعداد می رود. این در حالی است که آهن، ویتامین ها، روی، منیزیم و سایر مواد مغذی برنج سفید در طول فرایندهای تصفیه، کاهش می یابد:

برنج قهوه ای یا برنج سفید؟ کدام برای سلامت مفید است؟

در اینجا 10 مزیت افزودن برنج قهوه ای به رژیم غذایی معرفی شده است:

غنی از سلنیوم: مصرف برنج قهوه ای به علت وجود سلنیوم در آن، خطر ابتلا به بیماری های شایع مانند سرطان، بیماری های قلبی و آتریت را کاهش می دهد.

سرشار از منگنز: یک فنجان از برنج قهوه ای 80 درصد از اندازه احتیاج روزانه به منگنز را فراهم می نماید. منگنز به سنتز چربی در بدن یاری می نماید و به نفع سیستم عصبی و باروری است.

یاری به کاهش وزن: فیبر موجود در برنج قهوه ای منجر به بهبود عملکرد روده ها و بهبود فرایند هضم می گردد. مصرف فیبر زیاد خود عاملی برای احساس سیری طولانی مدت است و به کاهش وزن موثر یاری می نماید.

کند شدن پیشرفت دیابت: به گفته محققان دانشگاه هاروارد مصرف هفتگی دو بار برنج قهوه ای خطر پیشرفت و ابتلا به دیابت را کند می نماید. در واقع مصرف 50 گرم از این برنج در روز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را 16 درصد کاهش می دهد. البته مصرف دیگر غلات کامل مانند جو و گندم کامل، خطر ابتلا به این بیماری را تا 36 درصد کاهش خواهد داد.

منبع غنی از فیبر: این نوع برنج می تواند 14 درصد از اندازه احتیاج روزانه بدن به فیبر را تامین کند و بنابراین نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان روده و سینه داشته باشد. مصرف فیبر خواص مفید بسیاری برای بدن دارد که سلامت دستگاه قلبی عروقی جزئی از آن ها است.

کاهش اندازه کلسترول بد: روغن برنج قهوه ای سطح کلسترول بد را تا 70 درصد کاهش می دهد ضمن این که باعث افزایش کلسترول خوب می گردد.

منبع خوب فیتونوترینت ها: فیتونوترینت ها ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در گیاهانی یافت می شوند که دارای خواص ضد التهابی بوده و تمایل دارند به اسم یک آنتی اکسیدان عمل نمایند. برنج قهوه ای منبع خوبی از این ترکیبات گیاهی محسوب می گردد.

کاهش خطر آسم کودکی: بچه هایی که اندازه زیادی غلات کامل را همراه با ماهی می خورند احتمال ابتلا به این بیماری را تا 50 درصد در خود کاهش می دهند.

برنج قهوه ای و افزایش سلامت استخوان ها: برنج قهوه ای منبع خوبی از مهمیم است - ماده معدنی که در سلامت استخوان ها نقشی اساسی دارد. تنها مصرف یک پیمانه برنج قهوه ای، 21 درصد از اندازه احتیاج توصیه شده روزانه بدن به مهمیم را رفع می نماید.

غنی از آنتی اکسیدان ها: ما معمولا میوه هایی مانند زغال اخه، توت ها و ... بعضی سبزیجات را منابع غنی از آنتی اکسیدان ها می دانیم در حالی برنج قهوه ای هم یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها به تعداد می رود.

منبع: vegkitchen

منبع: همگردی

به "برنج قهوه ای یا برنج سفید؟ کدام برای سلامت مفید است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنج قهوه ای یا برنج سفید؟ کدام برای سلامت مفید است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید