ادبیات فارسی با ادبیات دفاع مقدس غنا پیدا کرد

به گزارش وبلاگ دلند چت، خبرگزاری خبرنگاران- رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: ادبیات فارسی با ادبیات دفاع مقدس غنا پیدا کرد و شعر و نثر فارسی با ورود ادبیات دفاع مقدس وسعت یافت.

ادبیات فارسی با ادبیات دفاع مقدس غنا پیدا کرد

به گزارش خبرگزاری وبلاگ دلند چت، غلامعلی حداد عادل در مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره ملی انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس اضافه نمود: در فلسفه صحبت از وجود و ماهیت و همچنین بود و نمود می شود و دفاع مقدس ما از واقعیت هایی است که وجودش از آنچه معرفی شده بسیار بیشتر است و باید تلاش کنیم نمود دفاع مقدس را به بود آن نزدیک کنیم.

وی دفاع مقدس را واقعیتی عظیم خواند و گفت: وسعت دوران دفاع مقدس به لحاظ زمانی و تعداد دشمنان ما بسیار مهم است چرا که دنیای استکبار و سلطه عقبه صدام در جنگ ما بودند و به عبارتی یک جنگ جهانی بود علیه یک کشور.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اضافه نمود: برخلاف همه پیش بینی هایی که می شد یک وجب از خاک کشور ما اشغال نشد و دشمنان به آرزویشان نرسیدند و تابلوی ابدی برای همه نسل ها و عصر ها سرشار از عشق، ایمان، فداکاری و شگفتی ترسیم شد.

آقای حداد عادل گفت: پس از جنگ وظیفه ادبیات مقدس است که آیینه ای درست کند و در برابر خورشید بگیرد و نور آن را به جامعه امروز و تاریخ فردا بازتاب دهد و این وظیفه ای زینب گونه است.

وی اضافه نمود: از جنگ جهانی دوم تا به امروز کشور های پیروز جنگ، رمان های بسیار زیادی تولید کرده اند و در موزه های خود به سربازانشان افتخار می کنند و هنوز پس از 76 سال از پایان جنگ جهانی دوم، کشور های غربی از ادبیات جنگ ارتزاق می کنند و همچنان رمان می نویسند و ما با دوران دفاع مقدس خودمان چه باید بکنیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: یادآوری دفاع مقدس فقط برای احترام به رزمندگان و شهدا نیست بلکه ما باید با حفظ آثار دفاع مقدس راه آینده را روشن کنیم و بسیاری از جوانان و هنرمندان ما با همین انتشارات مربوط به دوران دفاع مقدس شهیدانی همچون ابراهیم هادی و آوینی را الگوی خود ساختند.

آقای حداد عادل اضافه نمود: ادبیات فارسی با ادبیات دفاع مقدس غنا پیدا کرده و ارزیابی ما این است که با این 20 هزار کتابی که در سی سال اخیر درباره دفاع مقدس منتشر شده است بدون تعصب اگر بخواهیم ادبیات فارسی را ارزیابی کنیم باید بگوییم که میدان وسیعی به روی شعر و نثر فارسی با ورود ادبیات دفاع مقدس گشوده شد.

وی گفت: ما هزاران سال پیش تحت عنوان شاهنامه فردوسی، ادبیات حماسی داشتیم، اما با دفاع مقدس گونه ای جدید از ادبیات وارد تاریخ ما شد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اضافه نمود: درباره دفاع مقدس آنقدر شعر و داستان کوتاه و رمان نوشته شد که به جرأت می توانیم بگوییم شعر فارسی با این روحیه و معنویت دوران دفاع مقدس تحول پیدا کرد و ما اگر در سال 69 می خواستیم نمونه ای از شعر یا داستان های جنگ را در کتاب های درسی بگنجانیم مشکل داشتیم، اما امروز آنقدر نمونه تولید شده است که نمی دانیم کدام را انتخاب کنیم.

آقای حداد عادل با اشاره به این که سینمای دفاع مقدس هم از ادبیات دفاع مقدس تغذیه می کند، به تشکیل گروهی پژوهشی با عنوان ادبیات انقلاب اسلامی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی اشاره کرد و گفت: ما از طریق این گروه مطالبی در بحث دفاع مقدس در اختیار دانشگاه ها قرار می دهیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پایان با قدردانی از تلاش برگزار کنندگان این جشنواره به منتخبان کتاب دفاع مقدس تبریک گفت.

منبع: خبرگزاری آریا

به "ادبیات فارسی با ادبیات دفاع مقدس غنا پیدا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادبیات فارسی با ادبیات دفاع مقدس غنا پیدا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید