آشنایی با ویتامین های موجود در سیب

به گزارش وبلاگ دلند چت، سیب دارای ویتامین و مواد مغذی زیادی است وخوردن یک سیب در روز شما را از رفتن نزد دکتر بی احتیاج می نماید. در ادامه با خواص و ویتامین های موجود در سیب آشنا می شوید.

آشنایی با ویتامین های موجود در سیب سیب یکی از سلامت بخش ترین خوراکی های اطراف ما محسوب می گردد. از زمان های گذشته مردم جهان علاقه فراوانی به میوه ها داشتند. طبق نظر مورخان، منشاء اصلی سیب منطقه ها سردسیر شمال اروپا بوده و از آنجا این میوه با ارزش و مفید به نقاط دیگر جهان منتقل شده است.سیب یکی از میوه هایی است که قبل از دیگر میوه ها شناخته شد. تمدن انسان از دیر باز با سیب پیوند خورده است. سیب نشانه عشق و باروری، دوستی، زیبایی، خوش بختی، تندرستی، دانایی، خوشی، نیرومندی و ... می باشد. سیب دارای انواع بسیار متفاوتی است.

همه سیب ها مانند هم نیستند. اندازه، رنگ، بو و مزه متفاوت در گونه های مختلف، معین نماینده نوع مصرف آن ها است. مواد مغذی موجود در یک سیب به اندازه آن بستگی دارد، نه نوع آن. انواع سیب پس از مرکبات (پرتقال ، نارنگی ، لیموشیرین، لیموترش و گریپ فروت) و موز ، عمده ترین میوه ی پرورشی در سطح جهان است.1

مزایای سیب برای سلامتی

یاری به هضم غذاسیب سرشار از فیبر است که باعث تسهیل هضم مواد غذایی می گردد. مصرف منظم سیب به حرکات روان روده، جلوگیری از یبوست و اختلالات معده یاری می نماید. فیبر بخش مهمی از رژیم غذایی ماست. فیبر حجم مدفوع را افزایش می دهد و به حرکت روان تر آن یاری می نماید. سیب با افزایش ترشح شیره های گوارشی و معدوی باعث افزایش جذب مواد مغذی می گردد. بعلاوه به زدودن کلسترول اضافی از رگ ها و عروق خونی یاری می نماید و به لطف این خاصیت، سلامت قلب را تضمین می نماید و احتمال بروز تصلب شرایین را کاهش می دهد.

پیشگیری از سرطاننقش سیب در پیشگیری از سرطان مدت ها موضوع تحقیقات مختلفی بوده است. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که سیب احتمال ابتلا به سرطان ها به خصوص سرطان پستان و روده بزرگ را کاهش می دهد. سیب در پیشگیری از سرطان ریه نقش چشمگیری دارد. اغلب میوه ها و سبزیجات خاصیت ضدسرطانی دارند، اما در این میان سیب یک سر و گردن بالاتر از بقیه است. بر اساس تحقیقات نقش سیب در پیشگیری از سرطان ریه، متمایز و انکارناپذیر است. بعلاوه در صورت ابتلا به سرطان ریه، سرعت توسعه سرطان را کاهش می دهد. فرضیه ها این نقش سیب را به وجود فیتونوترینت هایی مانند کائمفرول و کوئرستین نسبت می دهند، اما هنوز سازوکار دقیق سیب در پیشگیری از سرطان تعیین نیست.

حفظ سلامت دستگاه گوارشباکتری های مفیدی که در بدن ما زندگی می نمایند، نقش ضروری و غیرقابل انکاری در حفظ سلامتی ما دارند. سیب به طرز چشمگیری عملکرد باکتری های موجود در روده بزرگ را بهبود می بخشد. مطالعات اولیه نشان می دهد سیب سوخت وساز و تعادل باکتری ها را در داخل دستگاه گوارش تغییر می دهد. نتیجه این تغییر، جذب حداکثری مواد مغذی و نابودی باکتری های مضر و سموم است.

درمان کم خونیسیب به واسطه وجود اندازه چشمگیری آهن در درمان کم خونی مؤثر است. معمولا کم خونی ناشی از کمبود هموگلوبین در خون است. این مشکل با افزایش دریافت آهن از مواد غذایی قابل حل است. آهن نقش مهمی در فراوری گلبول های قرمز دارد. با افزایش تعداد گلبول قرمز در خون، نه تنها از کم خونی پیشگیری می گردد، بلکه با اکسیژن رسانی کافی، عملکرد اندام ها بهبود می یابد.

از بین بردن ضعفسیب باعث از بین رفتن ضعف و انرژی بخشیدن به افراد ضعیف می گردد. از این رو توصیه می گردد بیمارانی که در حال بهبود از بیماری اند، سیب مصرف نمایند. سیب به سم زدایی بدن و افزایش سلامت عمومی فرد یاری می نماید. با اینکه سیب پروتئین قابل توجهی ندارد، ترکیب آنتی اکسیدان های آن با پروتئین هایش نقش مهمی در پیشگیری از ضعف و افزایش قدرت عضلات بازی می نماید.

کنترل دیابتکنترل قند خون در بیمارانی که از دیابت رنج می برند بسیار لازم است. پلی فنل های موجود در سیب ارتباط مستقیمی با کاهش جذب کربوهیدرات دارند، به این ترتیب سیب از نوسان قند خون جلوگیری نموده و به کنترل دیابت یاری می نماید. پلی فنل ها جذب گلوکز را در دستگاه گوارش کاهش داده و ترشح هورمون انسولین را از لوزالمعده افزایش می دهند. انسولین برای کنترل قند خون لازم است. پلی فنل ها با تأثیر بر گیرنده های انسولین موجود در سلول ها، باعث کاهش قند موجود در خون و افزایش جذب آنها به وسیله سلول ها می گردد. این فرایند برای سوخت وساز و عملکرد مناسب اندام ها لازم است. سیب یکی از برترین غذاها برای افزایش سلامتی کسانی است که از بیماری دیابت رنج می برند.

یاری به سلامت دندان هاخوردن سیب به تمیزی دندان ها و لثه یاری می نماید. سیب احتمال کرم خوردگی دندان ها را کاهش می دهد و فیبر موجود در آن دندان ها را تمیز می نماید. سیب با خاصیت ضدمیکروبی خود از تأثیر باکتری ها و ویروس ها بر بدن جلوگیری می نماید. سیب ترشح بزاق را افزایش می دهد؛ بزاق یک ترکیب آلکانی است و توانایی تقسیم و رشد باکتری ها را در داخل دهان کاهش می دهد.

تأثیر سیب بر بیماری های آلزایمر و پارکینسوناگر تا به امروز فواید سیب برای تان کافی نبوده است، وقت آن است که تأثیر مثبت سیب را بر مسائل عصبی، به خصوص دو بیماری آلزایمر و پارکینسون، بخوانید. ترکیبات فیتونوترینت موجود در سیب با خاصیت سم زدایی قطعا احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را می کاهد. اختلالات مغزی که منجر به بروز آلزایمر می شوند، با فعالیت رادیکال های آزاد در ارتباط است و سیب با ترکیبات خود تا حدی این فعالیت ها را کاهش می دهد. سیب اندازه استیل کولین موجود در مغز را افزایش می دهد. استیل کولین با توانایی تمرکز، حل مسئله و حافظه در ارتباط است. در رابطه با بیماری پارکینسون، سیب از نابودی تدریجی سلول های ترشح نماینده دوپامین جلوگیری می نماید. نابودی این سلول ها می تواند منجر به بروز پارکینسون گردد.

برطرف مسائل تنفسیدستگاه تنفسی نسبت به التهابات بسیار حساس است و بسیاری از مسائل تنفسی به طور مستقیم از التهاب غشای سلول های موجود در دستگاه تنفسی ناشی می شوند. شاید آسم جدی ترین مشکل تنفسی است که در موارد شدید می تواند منجر به مرگ فرد گردد. سیب رفتار ضدالتهابی چشمگیری از خود نشان می دهد و از داروهای طبیعی درمان آسم به شمار می رود. با این اوصاف هنوز هم نحوه عملکرد سیب در درمان این بیماری ناشناخته است.

مقابله با بیماری های قلبیسیب کلسترول موجود در بدن را کاهش می دهد و این راهکاری قوی در مقابل ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. خوردن روزانه یک سیب تا حد زیادی سلامت قلب را تضمین می نماید. فعالیت آنتی اکسیدانی سیب باعث کاهش اکسیداسیون چربی ها (پراکسیداسیون لیپید) می گردد. به این ترتیب تأثیر منفی تری گلیسیرید ها و انواع مختلفی از چربی های موجود در رگ های خونی تا حد زیادی خنثی می گردد. سیب با داشتن فلاوونوئیدهایی به نام کوئرستین که در پوست آن وجود دارد، می تواند اندازه پروتئین واکنشی سی (CRP) را در رگ های خونی کاسته و التهاب این رگ ها را کاهش دهد. این پروتئین با التهابات موجود در سیستم قلبی عروقی ارتباط مستقیم دارد و کاهش اندازه آن، سلامت قلب را افزایش می دهد.

یاری به درمان روماتیسمسیب به فرایند درمان بیمارانی که از روماتیسم رنج می برند، یاری شایانی می نماید. بر اساس تحقیقاتی که به تازگی اجرا شده ترکیبات فلاوونوئیدی موجود در سیب مانند کائمفرول، کوئرستین و میریستین باعث کاهش بیماری های روماتوئیدی و بیماری های التهابی مانند آرتروز و نقرس می گردد.

جلوگیری از اختلالات چشممصرف سیب موجب افزایش قدرت چشم شده و بینایی را بهبود می بخشد. سیب در درمان شب کوری مؤثر است. بسیاری از این فواید سیب ناشی از وجود ترکیبات فلاوونوئید و فیتونوترینت های آنتی اکسیدانی است که باعث خنثی کردن اثر رادیکال های آزاد بر چشم می گردد. سیب به پیشگیری از آب مروارید، تباهی لکه زرد و آب سیاه یاری می نماید.

کاهش وزنفیبر موجود در سیب باعث احساس سیری در فرد شده و از پرخوری جلوگیری می نماید. علاوه بر این سیب سرعت سوخت وساز بدن را افزایش می دهد. این گونه کالری فراوری شده به وسیله سیب سریع تر سوزانده می گردد و در بدن باقی نمی ماند. این خبر برای افرادی که با چاقی می جنگند، باارزش است.

مراقبت از پوستخواص عسل بر همگان تعیین است. استفاده از ماسک های سیب و عسل یا سیب و شیر در صورت مصرف موضعی می تواند باعث درخشندگی پوست گردد. این ویژگی از خاصیت آنتی اکسیدانی موجود در پوست و گوشته سیب ناشی می گردد. این ترکیبات اثر رادیکال های آزاد ناشی از افزایش سن و ایجاد چین و چروک را کاهش می دهد. علاوه بر این، سیب با افزایش گردش خون به جایگزینی سلول های مرده و ترمیم سلول های آسیب دیده یاری می نماید و باعث می گردد فرد جوان تر به نظر بیاید.2

ویتامین های موجود در سیبویتامین های موجود در یک عدد سیب میانه شامل موارد زیر است:

ویتامین A

98 واحد بین الملل (IU)

ویتامین B1

0.031 میلی گرم

ویتامین B2

0.047 میلی گرم

ویتامین B3

0.166 میلی گرم

ویتامین B5

0.111 میلی گرم

ویتامین B6

0.075 میلی گرم

ویتامین B9

5 میکروگرم

ویتامین C

8.4 میلی گرم

ویتامین E

0.33 میلی گرم

ویتامین K

4 میکروگرم

ویتامین Aیک سیب میانه در حدود 98 واحد بین الملل ویتامین A دارد. این ویتامین برای فراوری مثل سلول ها، تقویت سیستم ایمنی و ساخت هورمون های مهم مورد احتیاج است.

ویتامین A می تواند از بدن در برابر سرخک محافظت کند. بدون این ویتامین، بدن در برابر بیماری هایی مانند شب کوری آسیب پذیر می گردد و سلامت پوست، استخوان و دندان ها به مخاطره می افتد.

ویتامین B1یک سیب میانه در حدود 0.031 میلی گرم تیامین یا ویتامین B1 دارد. این اندازه 4 درصد از احتیاج روزانه بدن به این ویتامین را تامین می نماید.

ویتامین B1 باعث تقویت سیستم ایمنی و کنترل بهتر شرایط استرس زا می گردد. بنابراین تیامین تسکین دهنده استرس می باشد.

ویتامین B1 یک شرکت نماینده فعال در واکنش های متابولیک بوده و برای فراوری آدنوزین تری فسفات (ATP) لازم است که این مولکول به ذخیره انرژی در بدن می پردازد.

ویتامین B2یک عدد سیب میانه حاوی 0.047 میلی گرم ریبوفلاوین یا ویتامین B2 است که در حدود 4 تا 5 درصد از ریبوفلاوین مورد احتیاج روزانه بدن را تامین می نماید.

از فواید ویتامین B2 می توان به تبدیل غذا به انرژی، حذف رادیکال های آزاد مضر، ساخت سلول های قرمز خون و هورمون ها اشاره نمود.

ویتامین B3یک عدد سیب میانه حاوی 0.166 میلی گرم نیاسین یا ویتامین B3 است. این ویتامین برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی کاربرد دارد.

بعلاوه ویتامین B3 به بدن در تبدیل غذا به انرژی و رشد پوست و اعصاب یاری می نماید.

ویتامین B5یک عدد سیب میانه در حدود 0.111 میلی گرم اسید پانتوتنیک یا ویتامین B5 را برای بدن فراهم می نماید.

این ویتامین برای بدن لازم است، زیرا به ساخت هورمون ها و گوارش موادغذایی یاری می نماید.

ویتامین B6یک عدد سیب میانه حاوی تقریبا 0.075 میلی گرم ویتامین B6 است، به طوریکه 6 درصد از احتیاج روزانه بدن به این ویتامین را تامین می نماید.

این ویتامین برای بدن حیاتی است، زیرا در فراوری انتقال دهنده های عصبی برای ارسال و دریافت موثرتر پیغام ها به وسیله سلول های عصبی نقش دارد.

علاوه بر این، ویتامین B6 برای فراوری هورمون های خلق و خو مانند سروتونین، نوراپینفرین و ملاتونین مورد احتیاج است.

کمبود این ویتامین در جذب ویتامین B12، فراوری سلول های قرمز خون و سیستم ایمنی تاثیری بالعکس دارد.

ویتامین B9یک عدد سیب میانه 5 میکروگرم فولات یا اسیدفولیک دارد. فولات یا ویتامین B9 یک جزء مهم مایع نخاعی بوده و بعلاوه برای فراوری سلول های قرمز خون و رشد سلول های سالم مورد احتیاج است.

مصرف این ویتامین بعلاوه برای بانوان باردار اهمیت دارد.

ویتامین Cیک عدد سیب میانه 8.4 میلی گرم ویتامین C دارد. این ماده مغذی مهم معروف به اسکوربیک اسید برای بدن لازم است.

این ویتامین به بدن در ساخت کلاژن (از اجزای حیاتی پوست، غضروف، تاندون ها، رگ های خونی و رباط ها) یاری می نماید.

ویتامین C بعلاوه حافظ DNA بوده، زیرا خواص آنتی اکسیدانی این ویتامین در دفع رادیکال های آزاد از بدن موثر است.

ویتامین C در تسریع فرآیند بهبود جراحات و حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها مورد احتیاج می باشد.

ویتامین Eیک عدد سیب میانه در حدود 0.33 میلی گرم ویتامین E دارد. این ویتامین برای بهبود بافت های پوست مورد احتیاج است.

بعلاوه این ویتامین در پیشگیری از بروز چین و چروک کاربرد دارد.

ویتامین Kمصرف یک عدد سیب میانه 4 میکروگرم از ویتامین K را برای بدن فراهم می نماید.

این ویتامین برای کاهش چربی ها، انعقاد خون و تنظیم سطوح کلسیم در خون مورد احتیاج است.3

پی نوشت:

1.www.beytoote.com

2.www.chetor.com

3.www.jadidtarin.com

منبع: راسخون

به "آشنایی با ویتامین های موجود در سیب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با ویتامین های موجود در سیب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید