بی حوصله مسواک نزنید

به گزارش وبلاگ دلند چت، برخی از مردم به دندان پزشکان مراجعه می نمایند و با تعجب می پرسند چرا با اینکه ما به سلامت دندان مان اهمیت می دهیم و مسواک می زنیم، مسائل لثه داریم؟! شاید شما هم ندانید مسواک زدن با تمیز کردن دندان ها تفاوت دارد. باید این 2 تا را از هم جدا کنید. خیلی ها هستند که مسواک می زنند اما قادر نیستند پلاک های میکروبی سطوح

بی حوصله مسواک نزنید

بی حوصله مسواک نزنید

نویسنده:دکتر عباس منزوی، استاد و رییس دانشکده دندان پزشکی

بعضی از مردم به دندان پزشکان مراجعه می نمایند و با تعجب می پرسند چرا با اینکه ما به سلامت دندان مان اهمیت می دهیم و مسواک می زنیم، مسائل لثه داریم؟! شاید شما هم ندانید مسواک زدن با تمیز کردن دندان ها تفاوت دارد. باید این 2 تا را از هم جدا کنید. خیلی ها هستند که مسواک می زنند اما قادر نیستند پلاک های میکروبی سطوح دندان را تمیز نمایند و مواد قندی روی پلاک هایی که در سطح های گوناگون دندان و در زیر شیار لثه هستند، می چسبند و باعث پوسیدگی می شوند. در واقع، وقتی پلاک میکروبی در خط لثه روی ریشه دندان بیاید، بیماری لثه آغاز می گردد. با انتقال پلاک به قسمت های عمیق تر، شاهد بروز التهاب و قرمزی خواهید بود و ممکن است بدتر گردد و بافت های نگهدارنده دندان و استخوان اطراف دندان هم آسیب ببیند و حتی دندان لق گردد.

اگر یاد بگیرید چطور این پلاک میکروبی را تمیز کنید، پیشگیری از بیماری لثه خیلی ساده است. پلاک میکروبی با یکی دو بار مسواک نزدن ایجاد نمی گردد و به عبارت دیگر، به وجود آمدن جرم روی دندان های شما به این راحتی نیست و اگر فردی، حتی روزی یک بار هم با دقت مسواک بزند و با نخ دندان سطوح بین دندانی را تمیز کند، سلامت دندان هایش را حفظ می نماید. اما اگر قرار باشد با بی حوصلگی این کار را انجام بدهید، بی فایده است. تماشا پلاک دندانی با چشم غیرمسلح، مشکل است و بعضی رنگ های آشکارساز به صورت قرص یا محلول در داروخانه ها هستند که موجب رنگی شدن پلاک دندانی و قابل رویت شدن آن می شوند تا با مسواک و نخ دندان آن را رفع کنید.

پس اگر به مسائل لثه یا دندان دچاریم، احتمالا تا حدی هم تقصیر خودمان است ـ گفتم تا حدی ـ چون ژنتیک و وراثت هم جنس دندان ها را تعیین می نماید و در بعضی خانواده ها این مشکل وجود دارد که البته آنها نیازمند توجه بیشتری برای حفظ دندان هایشان هستند. نوع تغذیه هم مهم است؛ اینکه عادت داریم از مواد قندی و شکلات زیاد استفاده کنیم؟ تغذیه مان سالم است یا ناسالم؟

اگر تا حالا به این موضوع بی توجه بوده اید یعنی به بهداشت دندان هایتان توجه نمی نموده اید و الان مشکل لثه دارید، نگران نباشید چون با آموزش بهداشت و رعایت صحیح آن می توانید سلامت دهان و دندان تان را باز یابید. با جرم گیری خوب، خیلی از مسائل لثه تان حل می گردد و پس از مدتی با رعایت بهداشت و مراجعه مکرر و چکاپ این مسائل به کلی مرتفع خواهد شد.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون

به "بی حوصله مسواک نزنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی حوصله مسواک نزنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید